Helsinkiläinen Tuntematon Tie on soittanut melodista, haikeaa punkkiaan vuodesta 2015. Julkaisua bändiltä on saatu odotella yhtä kauan, vaikka tie on vienyt kellarikeikoilta vähän isommillekin festarilavoille. Bändin vilpitöntä ja sydämellistä ulosantia on siis paras tulla todistamaan livenä LoukkoFesteillä perjantaina 18.5.2018! Yhtyeen puolesta kysymyksiin vastaili kitaristi Atte, joka nähdään festareilla myös vinyyli-DJ:n roolissa.

 

Mikä on Tuntematon tie?

Se on se Maailmanlopun biisi… Ja punkbändi Helsingistä, jossa soittaa Tuuli, Arttu,Tumppi sekä Atte.

Miten löysitte toisenne?

Varmaankin punk-keikoilta. Tuulin olin tuntenut jo pitkään ennen kuin päädyttiin samaan bändiin erinäisten mutkien kautta. Artun tiesin Armless Childrenistä ja Lebakosta. Juteltiin Tuulin kanssa kuka tulisi soittamaan bassoa niin Arttu tuli mieleen, kun Plastic Tones treenasi samalla treeniksellä ja muutenkin olin tykännyt Artun soittotyylistä. Kun Joel lopetti bändissä, oltiin Artun kanssa spekuloitu uutta rumpalia ja Miettiin-keikan jälkeen tuli sattumalta puhetta asiasta Tumpin kanssa ja hän oli et “Voin tulla soittaa”. Ja hommat ei jäänyt pelkästään puheen tasolle, vaan kohta oli treenit sovittuna ja sillä tiellä ollaan edelleen.

 

Ihan samanlaista bändiä ei Suomesta toista löydy. Mikä ajoi Tuntemattoman Tien tälle tielle?

Vaikka meidän biisit on aika poppia, mutta oma inspiraatio tekemiseen tulee punkista ja  hardcoresta niin ehkä se tekee meidän biiseistä vähän eri tyylisiä. Ja kun oon kiinnostunut paljon siitä mitä tapahtuu nykyään punk-skenessä kansainvälisesti, niin toivoisin että mieluummin kuulostetaan enemmän aikalaisilta kuin, että oltaisiin vain toisinto jostain menneestä. En sanoisi, että me oltaisiin maailman omaperäisin bändi, koska monia juttuja olen ”lainannut” muilta bändeiltä ja sitten ujuttanut niitä omiin biiseihin, suoraan tai epäsuoraan. Ja kun lauletaan suomeksi niin musaan tulee vähän erilainen kulma. Kaikki bändissä tuo omat juttunsa biiseihin ja silti nähdään aika yhtenäisesti millainen lopputuloksen tulisi olla.

Toivoisin että kuulostetaan enemmän aikalaisilta kuin siltä, että oltaisiin vaan toisinto jostain menneestä.

 

Osa teistä soittaa tai on soittanut muissa, paljonkin keikkailevissa bändeissä. Tarjoaako Tuntematon Tie teille jotain mitä ette ole ennen muualta saavuttaneet?

En pysty puhumaan muiden puolesta, mutta ehkä Tuntematon Tie tarjoaa jotain mitä ei muissa bändeissä just sillä hetkellä tee. Ja onhan joka bändi oma juttunsa: eri tyypit, eri biisit, eri kemia. Suomessa bändit ei harvemmin treenaa super intensiivisesti niin se antaa mahdollisuuden soittaa useammissa bändeissä. Tietysti kun muilla on paljon eri juttua samaan aikaan, niin vaikuttaahan se esim. keikkojen bookkaamista, kun eka pitää varmistaa onko muilla sovittuna jo jotain jonkun toisen bändin kanssa. Onneksi välillä tähdet osuu kohdalleen ja päästään vaikka Loukkofesteille soittamaan.

 

Pääkaupunkiseudun musaskene tuntuu allekirjoittaneesta hyvinkin aktiiviselta. Keikkoja on paljon ja monissa paikoissa, mutta tilannetta värittää toisaalta omaehtoisten keikkapaikkojen puute ja tapahtumajärjestämisen professionaalistuminen. Millaisia ajatuksia tämä herättää? Millaisena Helsingin keikkatilanne näyttäytyy Tuntemattomalle Tielle? Entä koko Suomen?

Helsinki on siitä mahtava paikka, että samalle päivälle voi olla 2-3 hyvää keikkaa ja silti kaikille löytyy yleisöä. Mutta samalla useat noista keikkapaikoista on sellaisia, joissa se raha mitä ihmiset kantaa baaritiskille, ei takaa keikkojen jatkuvuutta taikka parempia oloja bändeille, johon toivoisin muutosta.

Oma suhtautuminen professionalisoitumiseen on aika kaksijakoinen. Toisaalta haluan, että  hyvät bändit saavat mahdollisuuksia, joita ne eivät muuten välttämättä saisi ja muutenkin että marginaalimusiikki saisi enemmän kuulijoita.

Samalla vähän tuntuu, että samat bändit soittaa yhä enemmän toistensa kanssa, joten osa jää väkisin “ulkopuolelle”. Samoin noi keikat on yleensä kalliimpia, mutta en usko, että noi lipputulot näkyvät ainakaan pienempien bändien kassassa. Silti bändit itse roudaa backlinet, hoitaa mainostuksen, duunaa julisteet… Eli kaikki on tosi pientä ja DIY:tä edelleen, mutta joku muu taho ottaa krediitit sen varjolla, että nyt on hommat isoillaan. Ehkä sitä happamoituu, kun lukee tarpeeksi monta keikan promotekstiä, jossa on niin paljon asiavirheitä, että alkaa miettimään, ettei näitä järkkääjiä paljoa kiinnosta nämä bändit tai meininki, kuhan jengi tuo seteleitä baaritiskille. Sitten menee vaikka United Forcesien järkkäämälle keikaille ja on ihan eri fiilis. Itseltä iso support kaikille, jotka omaehtoisesti järkkää keikkoja, tapahtumia, festareita jne. Tietty noi “ammattilais”keikat ei estä DIY-juttuja, mutta onhan se aina suoraa kilpailua.

Kaikki on tosi pientä ja DIY:tä edelleen, mutta joku muu taho ottaa krediitit sen varjolla että nyt on hommat isollaan.

 

Millaisena koette Helsingin muun taide- ja kulttuuritoiminnan kentän tänään – löydättekö mahdollisuuksia tehdä ja luoda vai onko tiet tuntemattomia?

Helsingissä on mun mielestä paljon tyyppejä, jotka tekee siistejä juttuja. Mutta ehkä täällä ollaan myös aika paljon niiden omien klikkien sisällä. Ehkä Helsingistä puuttuu sellainen paikka, jonka kaikki tuntisi omakseen. Teen Wolf Records on varmaan lähimpänä paikkaa, jota kaikki tuntuu supportaavan, mikä on siistiä. Ja onhan bändejä niin kuin Plastic Tones, joka voi soittaa keikan Oranssin hardcorefesteillä, sitten Kupolin anarkokeikalla ja seuraavaksi vaikka Kutosella jossain indie-iltamassa. Veikkaan, että ihmiset innostuisi erilaisista hommista, jos saisi mahdollisuuden kokea  niitä. Sama pätee musiikkiin kuin muihin taide/kulttuurihommiin ylipäätään. Enemmän voisi olla matalan kynnyksen keikkoja, esim. ei 12€ liput kannusta jengiä katsomaan bändejä joista ne ei tiedä mitään. Samoin alaikäisille sallittuja keikkoja voisi olla aina enemmän, jo pelkästään asioiden jatkuvuuden kannalta.

Veikkaan, että ihmiset innostuisi erilaisista hommista, jos saisi mahdollisuuden kokea niitä.

 

Miltä tulevaisuus näyttää?

Bändin tulevaisuus näyttää ainakin valoisalta nyt kun Tumppi tuli mukaan ja hommat jatkuu. Toivon, että saataisiin vihdoinkin tehtyä levy tänä vuonna. Varsinkin kun nykyään kuulostetaan aika erilaiselta verrattuna siihen miltä kuulostettiin silloin kun noi demobiisit nauhoitettiin pari vuotta sitten.

Mitä odotatte LoukkoFestiltä?

Frendejä ja bändejä! Jos pitäisi jotain bändiä suositella mistä jengi ei välttämättä tiedä vielä niin Vallanhimo oli ainakin kerran nähtynä vakuuttavaa Suomi 82:sta ja tervetullut lisä Suomen punk-kentälle.

Millaisia terveisiä haluatte lähettää LoukkoFestin kävijöille, tai niille jotka vielä epäröivät saapumistaan?

Big Boys-yhtyettä lainatakseni: “Now go start your own band!”

 

 

Tuntematon Tie soittaa LoukkoFesteillä perjantaina 18.5. ja yhtyeen demonauhoituksia voi kuunnella täältä: Tuntematon Tie

 

Teksti: Vilja Joensuu

Kuva: Pete TNT / Ville ”Superkingi” Valavuo

Post Author: Loukko

One Reply to “Tuntemattoman Tien tulevaisuus näyttää valoisalta”

Comments are closed.

You may also like

Pihalla-elokuvassa kaikki on vähän pihalla – katsojakin

Pihalla | Draamakomedia | ohjaus Nils-Erik Ekblom | ensi-ilta 30.11.2018

Oikeaoppisen uhmakkuuden oppikirja

TLDR: Aktivistien henkilökertomukset ja Pohjois-Amerikan alkuperäisväestölle omistettu luku ovat kirjan

Vain minä saan kutsua itseäni hulluksi on sininen kirja mielen sairaudesta

Sanna-Mari Paakki, taiteilijanimeltään Vanamo Karhupuro, on kirjoittanut esikoisteoksenaan pienen sinisen