Toimintakertomus 2018

2018 – ensimmäinen kokonainen toimintavuosi

Hallitus 2018

Tammikuussa 2018 hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Mirjami Mykkänen, varapuheenjohtajaksi Vilja Joensuu ja varainhoitajaksi sekä sihteeriksi Hanna Räty.

Varainhankinta: joukkorahoitus

Loukko ry käynnisti joukkorahoitukseen perustuvan mesenaatti-kampanjan loppuvuodesta 2017, ja sen päättyessä tammikuussa 2018 rahaa oli kertynyt hieman yli 20 000 €. Mesenaatti.me:n kulujen jälkeen summasta jäi jäljelle 18 000 euroa. Rahoituksesta 10 000 euroa varattiin toiminnanjohtaja Hanna Rädyn palkkioon, jolla toiminnan käynnistyminen ja rahoitusten jatkuva hakeminen saatiin varmistettua. Loput joukkorahoituksesta korvamerkittiin tulevan oman tilan remontoimista varten.

Mesenaatti-kampanjalla oli rahankeruun lisäksi myös Loukon nimen tunnettuuden lisäämiseen liittyviä tavoitteita. Suomi-palkittu räppäri Laineen Kasperi ja hittituottaja Sakke Aalto tekivät Loukolle virallisen kannatuskappaleen, johon tuotettiin musiikkivideo yhteistyössä tuotantoyhtiö Angel Filmsin kanssa. Lisäksi toteutettiin videohaastatteluja sekä sosiaalisen median videokampanja kohderyhmiin kuuluvien henkilöiden kanssa. Kampanjaa varten suuren panoksensa antoivat myös kuvataiteilija Aiju Salminen sekä tatuointitaitelija Jaakko Forsman, joiden suunnittelemat kampanjatuotteet olivat erittäin suosittuja. Loukon Reilun kaupan puuvillasta valmistetut kampanjakassit painoi punkalaitumelainen Pompperipossa.

Joukkorahoituskampanjan näkyvyystavoitteisiin päästiin, sillä Loukko noteerattiin lukuisissa medioissa.

Loukko mediassa: Yle Radio Suomi / Yle Puhe / Kouvolan Sanomat / Kansanuutiset / Voima / Rumba

Aiesopimus tiloista

Loukko ry teki Oranssi ry:n kanssa aiesopimuksen Kaapelitehdas Oy:n hallinnoiman Suvilahden vanhan tehdasalueen Valvomo-rakennuksen yhteiskäytöstä. Sopimuksen mukaan Oranssi ry alivuokraisi kiinteistönsä toisesta kerroksesta noin 200 neliömetrin tilat Loukolle, ja remontin käynnistymistä sekä valmistumista odotellessa Loukko sai käynnistää toimintansa Oranssin olemassa olevissa tiloissa.

Toiminta 2018

Kevät 2018

Avoimet keskiviikot 31.1.-28.3.

Loukon Avointen keskiviikkojen sarja toteutettiin alkuvuodesta 2018 Salonoja-säätiön myöntämän toiminta-avustuksen turvin. Keskiviikkojen tarkoituksena oli demonstroida Loukon tulevan toiminnan monipuolisuutta ja tavoittaa potentiaalisia kävijöitä eri kohderyhmistä.

Loukon Keskiviikkojen ohjelmaan kuului muun muassa elävää musiikkia, piirustustyöpajoja, lyhytelokuvanäytös, ompelun ohjaamista, ilmaisia vaihtokirpputoreja, erilaisia kädentaito-ryhmiä, feminististä stand-upia, dildobingo, LoukkoZine-verkkomediatyöpaja sekä tanssi- ja joogatunteja. Tapahtumat olivat maksuttomia ja ikärajattomia.

Joogaohjaaja Anna Savolainen

Keskiviikkoja järjestettiin edellämainitulla aikavälillä yhteensä yhdeksän, ja yhteensä ne tavoittivat arviolta 300 kävijää ilman isompaa mainostamista. Huomionarvoista on, että heti ensimmäisestä keskiviikosta alkaen samoja kävijöitä tuli paikalle viikosta toiseen – pidemmällä aikavälillä toiminnan uskalletiin siis otaksua saavuttavan vakituisen kävijäkunnan.

Saamamme palaute oli pääsääntöisesti positiivista, ja tarve ostopakottomille sekä ikärajattomille iltatapahtumille oli selkeästi akuutti. Aukioloaikamme 17-21 jäivät loppupäästä usein liian lyhyiksi, sillä ihmiset tuntuivat kaipaavan nimenomaan ilta-aikaan auki olevia toiminnallisia ja toisaalta vain istuskelun sallivia tiloja, jotka eivät ole baareja.

Keskiviikkojen työpajoja oli (mm. kankaanpainantaa, ompelua, askartelua, antikapitalistista virkkausta, rintanappien tekemistä, pienlehden taittamista…) vetämässä lähinnä Loukon aktiiveja, mutta liikunnallisia iltoja ohjasivat tanssin ja joogan ammattilaiset. Avoimissa keskiviikoissa esiintyi yhteensä kahdeksan toiminnan ulkopuolista artistia, yhtyettä tai muuta esiintyjää, jotka halusivat tukea Loukon toimintaa esiintymällä pääsääntöisesti ilmaiseksi.

Kevään tukikeikat

Loukko järjesti keväällä 2018 kaksi tukikonserttia Oranssi ry:n tiloissa.

Niistä ensimmäisessä, 24.2. järjestetyssä tapahtumassa esiintyivät helsinkiläiset Last Days ja Deserts sekä tamperelainen Lähtevät Kaukojunat. Tapahtumaan saapui 60 henkilöä tilan kapasiteetin ollessa 100 kävijää kerrallaan.

Toinen tukikeikka pidettiin 24.3., ja sen teemana oli loukkolaisten omat bändit.

Tapahtumassa esiintyivät Rue Morgue, Ydinperhe, Cold Institution sekä Rest in Piss, ja kävijöitä oli tilan sallimat 100 henkeä.

Loukon intensiivikurssit, huhti-toukokuu 2018

Vuodenvaihteessa käynnistettiin suunnittelu keväällä 2018 järjestettävistä intensiivikursseista, joiden aiheina oli dokumenttiteatteri, popping-tanssi sekä drag-taide. Lisäksi käynnistettiin työt toukokuussa järjestettävän, nelipäiväisen ja poikkitaiteellisen LoukkoFest-tapahtuman toteuttamiseksi.

Erityisesti intensiivikurssien koordinointiin mutta myös Loukon kevään 2018 muun ohjelman tuotantoon otettiin työharjoittelijaksi muutenkin Loukon ydinryhmään kuuluva sosionomiopiskelija Vilja Joensuu. Joensuu tuotti huhti-toukokuun työpajoja sekä festivaaliohjelmaa, laati kevään harjoitisaikataulut ja hoiti sponsorihankintaa intensiivikurssien tarpeisiin. Kurssit valmistivat esityksiä toukokuun puolivälissä järjestetyille LoukkoFesteille.

Dokumenttiteatterikurssin ohjasi näyttelijä ja esityspedagogi Elina Ylisuvanto ja popping-kurssia ammattitanssijat Petra Kinnunen sekä Huyen Do. Jälkimmäisen sponsorina toimi Helsingin Lasipaja Oy.

Drag-kurssi toteutettiin yhteistyössä House of Jaahas -drag-kollektiivin kanssa, ja sen yhteistyökumppaneina toimivat Punanaamio, vegaaniseen kosmetiikkaan erikoistunut Ecco-Verde sekä luomukosmetiikkayritys Lush.

LoukkoFest 2018

Toukokuun 16.-19. järjestettiin Oranssi ry:n tiloissa LoukkoFest-niminen tapahtuma, joka oli osa vuosittaisen Kallio Kukkii -tapahtuman virallista ohjelmaa. Festivaaleilla vieraili noin 400 kävijää.

Nelipäiväinen festivaali oli ohjelmistoltaan poikkitaiteellinen ja sisälsi monipuolisesti esittävää taidetta, liikuntaa sekä työpajoja.

Huhti-toukokuun intensiivikurssit dokumenttiteatterista, dragista ja poppingista valmistavat vetäjiensä johdolla esityksiä LoukkoFesteille. Keskiviikko ja torstai 16.-17.5. pyhitettiin pääsääntöisesti näille taidemuodoille; kurssilaisten lisäksi arki-illoissa esiintyivät ammattitanssiryhmät PH2 sekä Eccentric Squad. Keskiviikkona festivaaleilla esitettiin myös Euphoria Borealis -kollektiivin lyhytelokuvia, ja torstaina Vapaa Taidekoulu järjesti osallistavan, performanssinomaisen jättiselfietyöpajan. Myös Kinobox Obscuran sisäänmentävät camera obscurat nähtiin paikalla pitkin viikkoa.

Perjantai ja lauantai 18. ja 19.5. olivat ohjelmistoltaan musiikkipainotteisempia. Esiintyvät artistit valittiin ajatuksella, että ne esittelevät kotimaisen underground-musiikin laatua ja kirjoa valtakunnallisesti – pohjoisin esiintyjä Romanssi saapui festivaaleille Rovaniemeltä asti. Muita esiintyjiä olivat rap-sensaatio Draama-Helmi, post punk -yhtye Kuudes Silmä, kotimaisen 82-hardcoren helmi Maailmanloppu, kokonaan naisoletetuista koostuva punk-nelikko Sister Disaster, straight edge -bändi Raivoraittius, elektroninen Sekret Teknik, pop punk -pumppu Tuntematon Tie sekä tamperelainen hardcorekokoonpano Vallanhimo.

Loisto setlementin Loisto Paja! -työllistämishanke järjesti yhteistyössä Tyttörullalautailijat ry:n kanssa skeittityöpajan Oranssin pihapiirissä festivaalilauantaina. Tapahtuma tarjosi matalan kynnyksen mahdollisuuden skeittaamisen kokeilemiseen sekä skeittilautojen tuunaisluun.

Festivaali rahoitettiin Salonoja-säätiön toiminta-avustuksella ja pienillä pääsylipputuloilla.

Syksy 2018

Poikkitaiteiden yö

Loukon, Oranssin, Sirkun Magentan ja Avantgarde Obscuran yhteistyönä järjestämässä Taiteiden yön tapahtumassa oli 250 kävijää.

Happy Mondays -maanantaikahvila 3.9.-16.12.

Maanantaikahvila Happy Mondays oli Loukon ja Oranssin uusi yhteinen yritys lieventää ankeita alkuviikkoja. Sen tarkoituksena oli tehdä maanantaipäivistä vähemmän ankeita, vähemmän tylsiä ja vähemmän yksinäisiä. Kahviloissa oli tarjolla pientä purtavaa ja ohjelmaa, mutta ei ostopakkoa eikä osallistumispakkoa.

Maanantaikahvilat keräsivät yhteensä noin 400 kävijää.

Asiaton oleskelu sallittu!

Happy Mondays on avoin kaikille, jotka kunnioittavat Oranssin ja Loukon arvoja: ei rasismia, ei seksismiä, ei syrjintää. Tilat ovat ikärajattomat, esteettömät ja päihteettömät. Tiloissa kunnioitetaan jokaisen itsemääräämis- ja määrittelyoikeutta – kunnioita sinäkin! Paikan päällä on aina kahvilan ohjaaja, jonka puoleen voi kääntyä missä tahansa tilanteessa.

Kahvila on vegaaninen ja toimii kolehtiperiaatteella: maksa jos voit, sen verran kuin voit.

3.9. AVAJAISET!

Tee-Oma-Rintanappi, Runozine-paja

Juhlitaan yhdessä syksyn alkamista. Tarjolla herkkuja! Avajaisissa voit tehdä omia rintanappeja tai kollaasirunoja. Taidenäyttely Avantgarde Vekkula auki viimeistä päivää!

10.9.

Miten ristipistotyö voi ottaa kantaa? Radikaalit Ristipistot Helsinki opastaa ristipistojen tekemiseen klo 16 – 19.

17.9.

Sirpa Kampaa Kahvilassa! Pop-up-parturissa voit laittaa tukan uuteen kuntoon.

Kaikki eivät viihdy kampaamoiden loisteputkivaloissa ja toisille DIY on taloudellinen pakko. Pop-up-parturissa pääset ammattilaisen käsittelyyn helposti ja halvalla – vapaaehtoiset maksut lahjoitetaan Loukko ry:lle.

24.9.

RUOKAA! Ilmainen lämmin ateria kaikille kokkaukseen osallistuneille. Muille omakustannehintaan.

1.10.

Kino Euphoria esittää: lyhyelokuvanäytös What the heck is Kino Euphoria?! Lyhytelokuvanäytös esittelee Kinoa ja sen mahdollisuuksia. Näytös alkaa klo 18 ja kestää noin tunnin.

8.10.

Radikaalit Ristipistot pistää jälleen!
Ristipistojen saloihin ja uudenlaisen ilmaisun sekä viestinnän mahdollisuuksiin opastaa Helsingin Radikaalit Ristipistot klo 16 -19.

15.10.

Helsinki Drawing Clubin tapaamisessa piirretään vapaasti yhdessä – riippumatta aiemmasta kokemuksesta tai taitotasosta. Ideoita, inspiraatioita ja materiaaleja saa jakaa. Klo 17 – 20 HUOM! Tapaaminen pidetään englanniksi. /Helsinki Drawing Club Goes Happy Mondays! Drawing together from 5pm to 8pm. In English!

22.10. Kollaasiruno-paja!

Leikkaa-liimaa-runoutta kaikille taitotasoille.

29.10. Kino Euphoria esittää: ”Queer films from Kino Euphoria”!

Lyhytelokuvakollektiivi Kino Euphoria järjestää lyhytelokuvanäytöksen QUEER FILMS from Kino Euphoria klo 18:00. Kahvila tarjoaa popparit! Ennen elokuvanäytöstä voi opetella virkkaamaan: VIRKKAUSKOUKUSSA RIIKAN KANSSA – Virkkauksen alkeet kaikille elämänsä lankaa etsiville.

5.11. Sirpa Kampaa Goes Happy Mondays! Radikaalit Ristipistot!

Hiustenleikkuuta niille, joille kynnys kampaamoon tuntuu liian korkealta. Hiustenleikkuusta voi lahjoittaa haluamansa summan Loukon toimintaan. Aikoja ei varata, joten kannattaa tulla ajoissa paikalle! Pop-up-parturi pystytetään klo 17.

Radikaalit Ristipistot opastaa ristipiston saloihin sekä vasta-alkajia, konkareita, että tänä syksynä aloittaneita. Käsitöillä voi ottaa kantaa, mutta se on myös tosi kivaa! Pistopiste on auki klo 16 – 19.

12.11. Keramiikkaa! Neulontaa!

RUUKKUPAJA! Keramiikka-työpajassa rakennetaan käsin pieniä punasaviruukkuja keramiikko-Maijun opastuksella. Aiempaa osaamista ei tarvita – savi ei tuomitse! Pajassa tehdään hengittäviä ja huokoisia kukkaruukkuja, vaikka pukinkonttiin. Savityöt poltetaan niin, että ne voi hakea maanantaikahviloista 26.11. lähtien. Keramiikkapiste on auki koko kahvilan ajan 15 – 21.

PAKKONEULOOSI! Neulominen kiinnostaa, mutta omat rahkeet ei riitä? Tule mukaan maanantaiahvilan neuloosi-iltaan! Paikanpäältä löytyy laatikoittain lankoja, puikkoja sekä neulontaopas Ninni, joka auttaa eteenpäin käsitöiden ihmeellisessä maailmassa. Neulontaa tehdään klo 16 lähtien.

19.11. Elokuvanäytös: Mies vailla menneisyyttä

Aki Kaurismäen klassikko valkokankaalta! Elokuvanäytös klo 18. Talo tarjoaa popcornit!

26.11. ORANSSI-FEST!

Perinteisen OranssiFestin kunniaksi maanantaikahvilassa esiintyy sähkömusiikkiduo Sandlådan. Kahvilassa voi askarrella rintanappeja, magneetteja tai pikkupeilejä, koristella piparkakkuja ja/tai herkutella!

3.12. Ompelutyöpaja & Sirpa Kampaa

Joulukuun ensimmäisessä kahvilassa pystytetään ompelupiste, jossa saa vapaasti käyttää ompelukoneita, saumuria, silitysrautaa ja materiaaleja. Apua ja neuvoja sekä vasta-alkajille että kokeneemmille antaa ompelija-ohjaaja Vilja. Kaikki korjausompelusta tuunaamiseen ja uuden luomiseen käy, meillä on kankaita ja hermoja. Tervetuloa!

Sirpa kampaa! Kahvilaan nousee pop-up-parturi, jossa pääset ammattilaisen käsiin. Hiustenleikkuusta voi halutessaan maksaa lahjoitussumman kahvilaan, mutta käsittelyyn pääsee myös rahatta.

10.12. Kino Euphorian kauhulyhäreitä & Radikaalit Ristipistot

Lyhytelokuvakollektiivi Kino Euphoria esittelee tänä syksynä valmistuneita kauhu-aiheisia lyhytelokuvia kahvilaa varten kootussa näytöksessä: Horror films from the Cult of Euphoria

Radikaalit ristipistot Helsinki kokoontuu pistelemään viestejä kankaalle – hurahdusvaara!

17.12. Maanantaikahvilan päättäjäiset & Pikkujoulut

Syksyn viimeisessä maanantaikahvilassa juhlitaan päättäjäisiä ja pikkujouluja. Joululahja-arpajaisissa voit voittaa itsellesi tai lahjaksi vaikka mitä YLLÄTYKSIÄ! Kaikki voittaa! Punk-Larin vohvelibaari tarjoilee suolaisia ja makeita herkkuja.

Syksyn keikkatoiminta

29.9. Support Loukko -keikalla esiintyivät AWOTT (RUS), Hius, Tamara Luonto sekä DJ DaDaDarling. Kävijöitä oli noin 50.

3.11. Support Loukko -keikalla esiintyivät Ydinperhe, Musta Koira, Armless Children, Kansanmurha. Kävijöitä oli noin 85.

Työpajakeskiviikot

Loukon syysohjelmistossa järjestettiin neljä maksutonta taiteisiin ja käsitöihin keskittyvää työpajailtaa, jotka tuotti työryhmään kuuluva Vilja Joensuu. Osaan työpajoista oli rajattu osallistujamäärä, ja yhteensä niissä kävi noin 80 ihmistä.

12.9. NO FILTER -sarjakuvatyöpaja, vetäjänä sarjakuvataiteilija Henna Räsänen

10.10. Lotraa ja Liimaa: Akryylikaato- ja kollaasimuotokuvatyöpajat

21.11. Korjaa & Kierrätä -työpajassa vaatteiden korjausompelua, ohjattua kaavoista ompelua ja kankaanpainantaa

12.12. Tekstiilitaide-työpaja, vetäjänä taiteilija Sirpa Varis

Underground Drag Class by House of Jaahas

Viiden viikon intensiivikurssi ja valmistujaisesitys 4.10.-3.11.2018

Loukon ja drag-kollektiivi House of Jaahasin yhteistyönä järjestämä intensiivikurssi tutustutti osallistujat oman drag-hahmon tekemiseen. Kokonaisuus sisälsi drag-meikkaamisen alkeita, lavaesiintymisen kokeilua sekä tukea oman dragin löytämiseen. Kurssi huipentui valmistumisjuhlaan, jossa kaikki kurssilaiset esittivät itse valmistelemansa drag-numeron.

Kuva: Mitro Partti

2.11. Loukon Halloween ja Draguation

Drag-kurssilaiset valmistelivat omat ohjelmanumeronsa Loukon halloween-bileisiin, joissa esiintyi myös forssalainen Delia St. Claire I -yhtye. Kävijöitä tapahtumassa oli noin 90.

Rahoitus

Syksyn 2018 ohjelmisto toteutettiin pääasiassa STEA:n pienrahoituksen turvin.

Yhteistyössä vuonna 2018