Toimintakertomus 2020

Teos: Vilja Joensuu – Setien maailma kaatuu

Loukko ry:n toimintakertomus tammi-joulukuulta 2020

Loukko kehitti ja pyöritti toimintaansa Castreninkadun tiloissaan koko vuoden 2020. Korona kuritti Loukkoa siinä missä muitakin kulttuurialan toimijoita, mutta siitä huolimatta yhdistys onnistui palkkaamaan ensimmäiset työntekijänsä, uudistamaan organisaatiorakennettaan ja toimintaansa entistä kestävämpään suuntaan sekä kehittämään uusia, yhteiskunnalliseen tilanteeseen muovautuvia toimintamalleja.

Loukkoa rahoittivat vuonna 2020 Taiteen edistämiskeskus, Opetus- ja Kulttuuriministeriö, Helsingin kaupunki, Kansan Sivistysrasto sekä lukuisat yksityishenkilöt ja yrityskannatusjäsenet.

Syvimmät kiitoksemme!

Koronarajoituksista johtuen ulkopuolisten toimijoiden osuus ohjelmistostamme jäi edellisvuotta vähäisemmäksi. Siksi kehittelimme runsaasti uutta, pienryhmille soveltuvaa toimintaa ja panostimme sosiaalikentän reunamille sijoittuvaan toimintaamme.

Tiloissamme kuitenkin järjestivät toimintaansa tai kanssamme muussa yhteistyössä toimivat:

Abysmal Drag Club, Ammattiopisto Luovi, Amnesty, Antiracist Affinity Group, Black Cat’s Wraps, Cameryn Moore, Feministinen sarjakuvatoiminta, Helsingin Kaupunginmuseo, Helsingin Kaupunki, Helsingin yliopisto, Helsinki Drawing Club, Helsinki Poetry Connection, Hivpoint, House of Jaahas, Kind of Green, Kukunori ry, Mielenterveysaktivistiryhmä Koala, Laitilan Wirvoitusjuomatehdas, MSC Finland, Ne Vinovata Helsinki, Nuorten Open Mic, Nykymusiikkiyhdistys Korvat Auki, Pinkkimusta Helsinki, PoC Open Mic, Sateenkaarikauppa, Sexpo, Stand up -ryhmä Ilonpilaajat, Svart Records, Trasek, Yellow Films, Zineton-pienlehtihaaste

Loukon vuosi kuukausittain

Tammikuu

Kollaasikuva, jossa keskellä paljas kaula ja teksti FATAL.
Kuva: Eeva-Liisa Anttila

Vuosi käyntiin kattavalla ohjelmistolla

Alakulttuurikeskus Loukko avattiin heti vuodentaitteen jälkeen, ja jo 3.1. juhlittiin Loukko Gallerian vuoden ensimmäisiä näyttelyavajaisia: Eeva-Liisa Anttilan punk-estetiikasta ammentava näyttely Born in ´88 toi tilaan mosaiikkimaisen kokonaisuuden levynkansi- taiteilijana aloittaneen Anttilan töitä.

Lounas-, kahvila- ja ruokatapahtumatoiminta käynnistyivät niin ikään säännöllisinä heti alkuvuodesta. Tammikuussa lanseerattiin uusi konsepti – BB-perjantai, eli Bingoa ja Burgereita – jolloin Loukolla bingottiin ja koottiin asiakkaille vegaanisia burgereita omavalintatäytteillä.

Tammikuussa järjestettiin myös useampia työpajoja: feminististä piirustusta, nahkarotsien maalausta sekä jo vuodesta 2019 toiminut Joku Ompeluseura.

Elävästä mallista piirtämistä

Queer-taiteilija ja pedagogi Nova Kaspia toteutti Loukolla tammi-helmikuussa neliosaisen elävästä mallista piirtämisen työpajasarjan, jossa keskityttiin marginalisoitujen kehojen kuvantamiseen. Työpajat osoittautuivat menestykseksi, ja niille suunnitellaan jatkoa.

Kuvitus: Siiri Viljakka

Yhteistyötapahtumiakin oli runsaasti.

Pitkäaikainen kumppanimme Helsinki Drawing Club piirsi jälleen Loukolla, mielenterveysaktivistiryhmä Koala järjesti hitiksi nousseen Kokemusklubinsa ja feministisen standupin ja sarjakuvan ympärille rakentunut Ilonpilausilta keräsi jälleen paljon kävijöitä.

Ihmisoikeusjärjestö Trasek juhli Loukolla 35-vuotissyntymäpäiviään, ja myös drag-ryhmä House of Jaahas järjesti Loukolla loppuunmyydyn klubin. Loukon oma Aika Akustinen Klubikin sai jatkoa bluesmusiikin sekä tunnelmoivan suomirockin muodossa (Andy Rubio sekä Rene ja Mathias ystävinä 24.1.).

Apurahat

Taiteen edistämiskeskus myönsi tammikuussa Loukolle 22 000 euron avustuksen matalan kynnyksen taidetoimintaan. Kulttuurin hyvinvointivaikutusten erityisavustukset yhteisöille kohdennettiin Loukon matalan kynnyksen taide- ja käsityöpajojen järjestämiseen sekä Loukko Gallerian toimintaan.

Taike rahoitti lisäksi 8 000 eurolla Loukon alla toimivaa Syrjimätön harkka -hanketta, josta lisää maaliskuun kohdalla tässä toimintakertomuksessa.

Tammikuun yhteenveto

Loukon Kansankeittiö toiminnassa tiistaisin ja keskiviikkoisin koko tammikuun ajan, kahvila ja/tai baari avoinna viitenä päivänä viikossa.

Kävijöitä yhteensä n. 930

3.1.-1.2.2020 Eeva-Liisa Anttila – Born in ´88

Helmikuu

Helmikuussa Loukolla järjestettiin muun muassa iltakirpputori, bingoa, Loukon työryhmään kuuluvan Ari Perälän tuottama Abysmal Drag Club sekä Oneiros Resortin poikkitaiteellinen esitys. Lukuisat tatuointitaiteilijat yhdistivät voimansa ja toteuttivat Loukon hyväksi hyväntekeväisyystatuointitempauksen, jonka tuotot ohjattiin Loukon toimintaan.

Sekä Ilonpilausilta että House of Jaahasin Jaahas <3 Loukko -drag-klubi toteutettiin myös helmikuussa, ja molemmat tapahtumat olivat jälleen loppuunmyytyjä. Myös Joku Ompeluseura sekä Helsinki Drawing Club kokoontuivat perinteisesti Loukolla.

PoC Open Miciakin Loukolla järjestänyt Arvind Ramachandran ideoi ja käynnisti etniseen vegaaniseen ruokaan keskittyvän LAID-BACK VEGAN COOKING CLUBIN, jonka ensimmäisessä kokoontumisessa osallistujat kokkasivat yhdessä intialaisen aterian. Aika Akustisella Klubilla esiintyivät J. Kiesi ja Muovi Makkonen.

Vuoden ensimmäinen Sinkkukahvila Helsinki pidettiin helmikuussa. Kyseessä on jo vuonna 2019 käynnistetty yhteistyö Sexpon kanssa; ideana on tarjota verkostoitumista ja yhdessä hengailua autismikirjon nuorille aikuisille.

Kansainvälistä ohjelmistoa

Yhdysvaltalainen näyttelijä ja aktivisti Cameryn Moore kunnioitti Loukkoa kahden päivän vierailulla.

Mooren luotsaama Smut Slam on kansainvälisesti toimiva, yhteisöllinen klubikonsepti, joka keskittyy seksiin ja seksuaalisuuteen open mic -tarinankerronnan kautta. Klubien pohjalla on syvä kunnioitus sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuutta ja monipuolisuutta kohtaan – tapahtumat ovat paitsi hulvattoman hauskoja, myös voimauttavia ja turvallisemman tilan yhteisöjä vahvistavia.

MUSE on toinen Mooren kehittämä konsepti – työpaja jossa croquis-piirustuksen elävä malli rikkoo tämän hyvin perinteisen kuvataiteen harjoituksen normeja olemalla lihava ja kertomalla tarinoita poseeratessaan. MUSE juhlistaa kehojen erilaisuutta ja kaikkien kehojen oikeutta näkymiseen.

Vuoden kulttuuriteko

Loukko palkittiin helmikuussa Helsingin kaupungin vuoden kulttuuritekona 2019 !

Vuosittainen palkinto “myönnetään merkittävälle ja uudenlaiselle kulttuuriteolle tai -hankkeelle, joka muuttaa tai haastaa olemassa olevaa tilaa tai toimintatapaa tai saa näkemään asiat uudella tavalla.” Palkintosumma oli 5 000 euroa.

Raati perusteli päätöstään muun muassa seuraavasti:

”Alakulttuurikeskus Loukko on tila ja kohtauspaikka ihmisille ilman rajoja ja heille asetettuja vaatimuksia.”

”Loukko edustaa virkeää ja vaikuttavaa uutta itse tekemisen kulttuuria ja toimeliaisuutta. Sellaisena se on hieno esimerkki sitkeydestä, joka kaataa raja-aitoja.”

Helsingin kaupunki myönsi ensimmäistä kertaa Loukolle myös 10 000 euron toiminta-avustuksen vuodelle 2020.

Yksityiskohta Aro Mielosen teoksesta All You Can Love Buffet
Helmikuun yhteenveto

Loukon Kansankeittiö tiistaisin ja keskiviikkoisin koko helmikuun ajan, kahvila ja/tai baari avoinna viitenä päivänä viikossa.

Kävijöitä yhteensä n. 1070

6.2.-29.2.2020 Aro MielonenAll you can love buffet

Maaliskuu

Maaliskuukin alkoi lupaavasti, ja lukuisia yhteistyötapahtumia ja -kumppanuuksia suunniteltiin keväälle ja kesälle. Alkukuukaudesta Loukolla vietettiin Petra Kinnusen Lost in Patterns -näyttelyn avajaisia ja muun muassa runokustantamo Esterin Kirjan kevätjuhlaa.

Loukko sai toimia näyttämönä lähisuhdeväkivaltaa vastaan toimivalle Ne Vinovata (Not Her Fault) -tapahtumalle. Kyseessä on kansainvälinen DIY-festivaali, joka järjestetään Kansainvälisen naistenpäivän yhteydessä. Loukossa nähtiin lukuisia performansseja sekä musiikkiesityksiä, kuten esimerkiksi Draama-Helmi.

Tapahtuman tuotot lahjoitettiin pietarilaiselle järjestölle, joka tarjoaa psykologista apua seksuaalisen lähisuhdeväkivallan uhreiksi joutuneille lapsille, heidän vanhemmilleen ja aikuisille, jotka ovat käyneet läpi samoja kokemuksia lapsina.

Ohjelmistoa

Joku Ompeluseura kokoontui jälleen maaliskuun alussa. Loukon yhteistyökumppani Nuorten Open Mic järjesti vielä nuorille suunnatun kirjoittamisen työpajan 10.3., ja Helsinki Drawing Club kokoontui 11. päivä, mutta loput kevään suunnitellusta ohjelmistosta oli koronan leviämisen vuoksi peruttava.

Maaliskuulta peruttiin niin PoC Open Mic, Loukon oma Daytime Disco, Koalan Kokemusklubi kuin Feministisen puolueen kanssa yhteistyönä suunniteltu Perkeleen patriarkaatti -kiroiluiltamakin.

Loukko laittoi ovensa säppiin 13.3. alkaen, ja kaikki ohjelma peruutettiin niin maalis-, huhti- kuin lopulta toukokuultakin.

Yhteensä maalis-toukokuulta peruutettiin suljetun perustoiminnan lisäksi 56 jo sovittua tapahtumaa ja yksityistilaisuutta.

Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi Loukolle 15 000 euron koronatuen kattamaan peruuntuneen ohjelmiston vuoksi menetettyjä tuloja.

Hankkeiden aikaa

Vaikka keskuksen perustoiminta seisoi, jatkettiin Loukolla työtä erilaisten sosiaalisesti kestävän kehityksen hankkeiden parissa. Loukolla aloitti maaliskuun puolivälissä työharjoittelun graafisen suunnittelun opiskelija, joka suunnitteli ja toteutti visuaalisen ilmeen seuraaville hankkeillemme:

Syrjimätön harkka 2021

Logo: Alex Viitasalo

Taiteen edistämiskeskus myönsi alkuvuodesta Loukon alla toimivalle Syrjimätön harkka -hankkeelle 8 000 euron avustuksen kulttuurisen moninaisuuden edistämiseen ja rasismin vastaiseen toimintaan. Myös Kansan Sivistysrahasto tuki hanketta 2 000 eurolla.

Syrjimättömän harkan tarkoituksena on luoda verkkopalvelu, josta erityisesti syrjintää kohtaavat nuoret ja heidän opinto-ohjaajansa voivat etsiä luvatusti turvallisia tet- ja työharjoittelupaikkoja.

Hanke sai alkunsa romaniaktivisti ja toimittaja Leif Hagertin Facebook-päivityksestä, jossa hän kertoi romaninuorten kohtaamasta syrjinnästä TET-harjoittelupaikkojen etsinnässä:

“Parhaimmillaan TET- ja työharjoittelu toimivat kurkistusikkunoina eri aloille. Ne voivat motivoida ja auttaa nuorta tunnistamaan vahvuuksiaan, joita ei välttämättä koulunpenkillä huomata. Näin ei kuitenkaan tapahdu monen romaninuoren kohdalla, joilta TET-harjoittelupaikka jää saamatta etnisen taustan vuoksi. Monille romaneille ensimmäinen kokemus syrjinnästä työelämässä tapahtuu juuri TETharjoittelupaikkaa hakiessa. Tänäkin vuonna moni romaninuori hakee TET-paikkaa ja joutuu tajuamaan sen, ettei häntä pidetä samanarvoisena, kuin muita, että hänen etenemismahdollisuutensa eivät olekaan samat, kuin luokkakaverilla ja että hänen etninen taustansa asettaa hänet heikompaan asemaan yhteiskunnassamme”, Hagert kirjoitti.

Syntyi idea verkkopalvelusta, johon firmat/yhdistykset/muut tahot, jotka haluavat sitoutua syrjimättömyyteen TET-harjoittelijoita ja muitakin harjoittelijoita valitessaan, voivat ilmoittautua luvattuaan sitoutua auki kirjoitettuihin periaatteisiin. Hankkeen ajatuksena helpottaa erityisesti etnisiin ja muihin vähemmistöihin kuuluvien nuorten työelämäkokeiluja ja mielekkään alan löytymistä. Samalla sivusto toimii “tiedotuskanavana” sekä opinto-ohjaajille ja opettajille että rekryäville tahoille – muistuttaa, minkälaisiin asioihin tulee harjoittelijoita ottavana tahona kiinnittää huomiota, jotta ei syyllisty syrjintään.

Sivusto lanseerataan aluksi pääkaupunkiseudulla keväällä 2021, ja sen on tarkoitus olla käytössä syksyn 2021 harjoittelupaikkojen haussa. Myöhemmin palvelu laajenee valtakunnalliseksi.

Kellari Konttori

Piirroskuva, jossa kolme rottamaista hahmoa toimistopöydän takana.
Kuva: Alex Viitasalo

Kellari Konttoria ruvettiin työstämään keväällä 2020 akuuttiin matalan kynnyksen palveluohjauksen tarpeeseen. Halusimme luoda solidaarisuuteen ja keskinäiseen tukeen perustuvan tavan auttaa toisiamme esimerkiksi sosiaali- tai rahoitushakupalveluiden käyttäjinä. Konttori aukesi virallisesti kesäkuussa.

Kellari Konttorin toimintaperiaatteena on vertaisuus. Se ei toista virallis-byrokraattisten palveluiden auttaja-autettava -jakoa, vaan pyrkii luomaan yhteisen turvallisemman tilan palvelu- ja hakemusasioiden käsittelemiseen ja jakamaan hiljaista tietoa tukien ja palveluiden saamisen helpottamiseksi. Kellari Konttoriin voi tulla myös skannaamaan, printtaamaan ja juttelemaan, ja vaikka kirjoittamaan yhdessä hakemuksia, joista yksin voi tuntua mahdottomalta saada otetta. Konttorin puitteissa on muun muassa selvitelty apurahojen vaikutuksia työttömyysturvaan, lomautettujen oikeutta ansiosidonnaiseen päivärahaan ja omaehtoisen opiskelun vaikutusta työnhakuun.

Pandemian alkaminen teki selväksi, että yhteiskunnallinen kriisi koettelee eniten, kun elämäntilanne tai olosuhteet ovat jo valmiiksi haavoittuvaisia; kun ei ole kotia johon eristäytyä, koti ei ole turvallinen paikka, tai kun on joutunut taistelemaan oikeuksiensa puolesta saadakseen itselleen kuuluvia palveluita jo ennen kriisiä.

Konttorin kolmihenkinen työryhmä koostuu ihmisistä, joilla on kokemusta palveluiden käyttämisestä sekä tuntemusta palvelujärjestelmistä. Kellari Konttorin päivystävää toimistoa pidettiin vuonna 2020 yhteensä 18 kertaa. Loukon ollessa suljettuna koronarajoitusten vuoksi Konttori on lisäksi päivystänyt myös etänä.

Maaliskuun yhteenveto

Kävijöitä yhteensä n. 350

4.3.-28.3.2020 Petra KinnunenLost in Patterns

Huhtikuu 2020

Huhtikuussa Loukon tilat olivat tyhjillään, mutta taustalla tapahtui. Halusimme kehittää kävijöillemme ja seuraajillemme mielekästä tekemistä eristykseen ja koronauutisten keskellä tuskailuun, joten järjestimme “poikkeustila”-teemaisen diy-taidekilpailun.

Loukon DIY-taidekilpailu

Poikkeustila-teemaiseen kilpailuun oli mahdollista osallistua kolmessa eri kategoriassa – kuva, sana tai muu – joissa aihetta saattoi tulkita ja käsitellä vapaasti. Emme halunneet rajoittaa taidemuotoa tai tekniikkaa.

Kilpailun päätuomareina toimivat itsekin marginaalisemman taiteen tekijät kuvataiteilija ja muusikko Atte Viljamaa, lavarunoilija Rae Aiemaa sekä kuva- ja performanssitaiteilija Arina Baranova.

Jokaisen kategorian voittaja sai palkinnoksi 100 euron päivittäistavarakaupan lahjakortin ja Loukon kymmenen kerran lounaspassin. Lisäksi jokaisesta kategoriasta palkittiin kaksi työtä Loukon tuotepalkinnoin.

Voittajat julkistettiin toukokuussa, jolloin voittajateoksista kerätty näyttely myös avattiin Loukko Galleriassa. Lue lisää kilpailusta ja katso voittajateoksia tästä.

Ensimmäinen palkattu työntekijä

Loukko sai huhtikuussa myönteisen päätöksen vuoden määräaikaiselle palkkatuelle, jonka turvin pystyimme työllistämään ensimmäisen kuukausipalkatun työntekijämme 65-prosenttisella työajalla. Loukon alkuperäisen ajatuksen mukaisesti vapaaehtois- koordinaattorin tehtävään palkattiin osatyökykyinen mielenterveyskuntoutuja, ja työtehtävät räätälöitiin palkatun kanssa yhdessä suunnitellen.

Huhtikuun yhteenveto

Kilpailuun osallistuneita yhteensä 85

Toukokuu 2020

Loukko oli pääsääntöisesti suljettuna myös koko toukokuun, mutta halusimme silti tarjota koteihinsa ja etätöihin suljetuille ihmisille mahdollisuuden edulliseen ruokailuun.

Käynnistimme kuun alkupuoliskolla pari kertaa viikossa valmistettavat take away -lounaat samaan kansankeittiöhenkeen, jolla lounastamme muutenkin toteutetaan: hinta on vain kolme euroa, annos reilu ja ruoka ekologisesti ja eettisesti sekä vegaanista että mahdollisuuksien mukaan hävikkiaineista toteutettua. Ruokien pakkaamiseen käytettiin kierrätettyjä astioita, joita Lokolle tuomalla sai alennusta vielä entisestäänkin edukkaasta lounaasta. Noutolounaan mahdollisuutta hyödynsi päivittäin keskimäärin parikymmentä henkeä.

Lounastoiminnan pyörittämisestä vastasi pitkälti palkkatuettu vapaaehtoiskoordinaattorimme, joka sai toukokuussa avukseen kolmen kuukauden jakson Loukolla aloittaneen työkokeilijan.

Kokemusklubi Instagramissa

Loukon rakas yhteistyökumppani, mielenterveysaktivistiryhmä Koala siirsi Loukolle kaavaillut Kokemusklubinsa Instagramiin, kun yleisötapahtumia ei voitu pandemiatilanteen vuoksi järjestää. Kokemusklubi on turvallisemman tilan open mic, jossa esitysmuotoa ei ole rajattu. Monet ovat kertoneet suosituilla klubeilla elämänsä kipupisteistä muun muassa tarinoiden, runouden ja musiikin keinoin.

28.5.2020 “Illan teemana on toivottu ja ajankohtainen ”yksinäisyys”. Tämä kevät on nostanut monilla yksinäiset ajatukset ja kokemukset pintaan. Jollekin yksinäisyys on tuttua, toinen kokee sitä nyt ehkä ensimmäistä kertaa. Jokainen kokemus on arvokas!”

Loukko Shop kehittyy

Pientekijöiden taidetta ja käsitöitä myyvä Loukko Shop avattiin jo vuonna 2019, mutta vuoden 2020 aikana sen kysyntä ja toiminta kasvoivat merkittävästi.

Shop tarjoaa pientekijöille mahdollisuuden ja paikan kokeilla omien tuotteiden ja uniikkiteosten myyntiä ennen yrityksen perustamista tai suurempaa tuotteistamista. Loukko ry saa myynneistä pienen osuuden (20%), jolla katetaan Shopin ylläpito ja taloushallinto. Voittoa ei Loukko siis Shopillakaan pyri tekemään.

Loukko Shopin valikoimaan kuuluu muun muassa taideprinttejä, pienlehtiä ja sarjakuvia sekä t-paitoja ja muita asusteita. Kaikki shopin tuotteet ovat vegaanisia, mutta muuten emme varsinaisesti ole rajanneet myytäviä tuotteita millään lailla. Haluamme pitää valikoiman mahdollisimman monipuolisena.

Loukko Shopissa oli vuoden 2020 lopussa noin 20 myyjää.

Toinen palkattu työntekijä

Loukko sai myönteisen päätöksen myös toiselle palkkatuelle. Sen turvin palkkasimme vuoden määräaikaisuudelle tekniikasta ja galleriatoiminnasta vastaavan käyttöpäällikön. Myös käyttöpäällikölle myönnetyssä palkkatuessa työaika on 65%.

Toukokuun yhteenveto

Lounasta noutaneita noin 160.

Kesäkuu

Kuva: Ari Perälä

Loukko avasi ovensa jälleen kesäkuun alusta. Toiminta sopeutettiin vallitseviin rajoituksiin, ja isompien yleisötapahtumien sijaan kesällä toteutettiinkin paljon pienimuotoisia työpajoja ja muuta ohjelmaa. Ihmiset alkoivat palailla toiminnan pariin pikkuhiljaa mutta vielä selkeästi varovaisina.

Rajattuja osallistujamääriä, turvavälejä ja muita ohjeistuksia noudattaen järjestimme kesäkuussa sekä bingoa, tietovisaa, luovan kirjoittamisen työpajan että lautapeli-illan. Lisäksi hyväntekeväisyysruokatapahtuma Black Cat’s Wraps valtasi jälleen Loukon keittiön.

Tv-tuotannon tukikohtana

Loukko vuokrattiin kesäkuussa reiluksi viikoksi tuotantoyhtiö Yellow Filmsin käyttöön, joka kuvasi lähiympäristössämme Aikuiset-sarjan toista kautta. Loukolla oli kunnia toimia tuotannon tukikohtana sekä maskeerauspisteenä ja järjestää päivittäinen catering kuvausryhmälle. Kokemus oli työryhmällemme hauska ja toki taloudellisesti piristävä!

Galleriassa tapahtui

Galleriassa nähtiin alkukuukaudesta ryhmänäyttely POIKKEUSTILA, joka koostettiin Loukon huhti-toukokuussa järjestämän DIY-taidekilpailun sadosta. Osallistujat tulkitsivat teoksissaan pandemian aiheuttaman poikkeustilan tuntoja ja vaikutuksia.

16.6. avattiin Silja-Riikka Seppälän näyttely Mitä mieleni tekee, jossa taiteilija käsitteli mielenterveyden teemoja dokumentaarisen valokuvan keinoin. Lue Loukko Zinestä taiteilijan haastattelu Muotokuvia, joita ei tilattu.

Harmaasävyinen valokuva, jossa taustalla huvipuiston portti tekstillä "Lasten maailma". Etualalla pitkään takkiin ja lippalakkiin pukeutunut ihminen joka katsoo alaspäin ja poispäin.
Kuva: Silja-Riikka Seppälä

”Olen halunnut visuaalisesti vaikuttaa siihen, miten mielenterveysongelmia representoidaan, ja rikkoa niiden perinteistä ritualistista kehystä ja diskurssia mediassa. Diskurssia mielenterveydestä vaivaa usein kysymys siitä, kuka mielenterveysongelmista saa puhua. Mielestäni paras tapa purkaa stigmaa ja median ja yhteiskunnan esittämää diskurssia on antaa ääni itse kokeville. Minua kiinnostaa, miten yhdestä kokemuksesta syntyy kaksi tarinaa, ja miten mielenterveysongelmat vaikuttavat läheisiin ja miten ne vaikuttavat sosiaalisten suhteiden kautta yhteiskunnallisella tasolla.” – Silja-Riikka Seppälä

Zine Lovers

Pienlehtien Ystävät eli Zine Lovers perustettiin kesällä 2020 uudeksi matalan kynnyksen työpajaksi, ja ensimmäisen kerran kokoontuminen järjestettiin kesäkuussa.

Pienlehtiperinnettä vaaliva työpaja toimii yhdessä tekemisen ja resurssien jakamisen periaatteella – ohjatun ja suoritustavoitteisen työskentelyn sijaan työpajoissa korostetaan yhdessä tekemisen ja kiireettömän puuhailun tärkeyttä. Materiaaleja ja välineitä vuosikertalehdistä printteriin ja vanhanajan kirjoituskoneeseen jaettiin yhteiseen käyttöön, ja askartelun alkuun pääsi seuraamalla Loukon laatimia kollaasirunouden ohjeistuksia.

Loukko Zine itsenäistyi

Vuodesta 2017 saakka Loukon ohessa toiminut verkkomedia Loukko Zine itsenäistyi Loukon verkkosivuilta omaksi sivustokseen. Zineä päätoimittaa Loukon perustaja ja luova johtaja Hanna Räty, joka rakensi uuden sivuston KSR:n Presidentti Tarja Halosen rahaston avustuksella. Rahaston myöntämällä avustuksella pystyttiin vuoden 2020 aikana myös maksamaan Zineä kirjoittaneille ja kuvittaneille pieniä palkkioita.

Zinen logo: Anni Haunia, Hanna Rädyn muotokuva: Heta-Linnea Kovanen
Kesäkuun yhteenveto

Loukon Kansankeittiö toiminnassa tiistaisin ja keskiviikkoisin koko kuun ajan, kahvila ja/tai baari avoinna pääsääntöisesti viitenä päivänä viikossa.

Kävijöitä yhteensä n. 300

2.6.-14.6.2020 Ryhmänäyttely – Poikkeustila // Exceptional times

16.6. – 4.7.2020 Silja-Riikka Seppälä – Mitä mieleni tekee

Heinäkuu

Heinäkuussa toiminta pyöri pitkälti samankokoisena ja -tyylisenä kuin kesäkuussakin, mutta koronatilanteen hetkittäinen helpottuminen näkyi heti kävijämäärien nousuna. Ohjelmistossa oli paljon pienimuotoista puuhasteltavaa, kuten paperinukketyöpaja, bingoa ja tietovisaa.

Työryhmäläisiä kannustettiin taide- ja kulttuuripainotteisen ohjelmiston luomiseen, sillä mitään kovin pitkälle suunniteltua, ulkopuolisten järjestämää ohjelmaa oli pandemiatilanteen vuoksi lähes mahdotonta järjestää.

Heinäkuussa Loukko Galleriassa ehdittiin avata kaksi näyttelyä.

Loukon kesänäyttely 2020

Ryhmänäyttely oli hauska tapa näyttää, millaisia – myös taiteellisia – voimia Loukon takaa löytyy. Osa esillä olevista taiteilijoista oli debytoivia ensikertalaisia, osa useita näyttelyitä pitäneitä, ja moni näiden välistä. Näyttelyssä mukana olleet Loukon työryhmäläiset: Ari Perälä, Eeva Palmén, Kuisma Eskola, Nova Pokkinen, Paju Lehtinen, Riikka Karjalainen, Syys Huurre, Vilja Joensuu

Eeva Palmén: 2187 päivää

Tekovuodet 2018–2020

“Tämä teos on syntynyt hiljalleen useamman vuoden aikana. Sen taustalla on tarina mielen sairaudesta, päihderiippuvuudesta, raitistumisesta sekä edelleen jatkuvasta arjen kamppailusta. Piirrokset ovat syntyneet AA-kokouksissa istuessa, palavereissa tarjolla oleviin kahvi- ja teekuppeihin. Niihin on purettu vertaisryhmätilanteessa syntyneet, muiden puheenvuorojen ja itsereflektion synnyttämät ajatukset, tunteet ja mielleyhtymät. Yhteensidottuina kupit kuvaavat sitä ikuisesti kaaottista kokonaisuutta, joka olen minä.” – Eeva Palmén

Nova Pokkinen: Lepäävä nainen

Pronssivalu, 2019

Nova Pokkinen (1990) on kuvataiteilija, drag-artisti ja taidepedagogi. Viime vuosina hänen työvälineitään ovat olleet pääsääntöisesti valokuva ja video, ja Loukon kesänäyttely esittelee ensi kertaa taiteilijan ilmaisukieltä maalauksen ja kuvanveiston saralla. Pokkinen on kiinnostunut identiteetin ja vallan kysymyksistä, queeristä, representaatioista, itsemäärittelystä ja antivoimaantumisen narratiiveista. Hänen töitään on ollut esillä Aalto Yliopistolla, Oulun musiikkivideofestivaaleilla ja Kiotossa.

Pronssiveistokset ovat osa laajempaa, keskeneräistä sarjaa, jossa Pokkinen tutkii perinteisin kuvataiteen menetelmin erilaisia kehoja, jota ei tyypillisesti ole esitetty itsenäisinä toimijoina tai nostettu ihailtaviksi länsimaisen taiteen kaanonissa.

Syys Huurre: Tuhon Alttari, 2020

Syys Huurre on helsinkiläinen itseoppinut kuva- ja äänitaiteilija, jonka pääasiallisena kuvataiteen muotona on viime aikoina toiminut musteella tehdyt abstraktit viivatyöt. Loukon Kesänäyttelyssä oli myös esillä löydetyistä esineistä koostettu installaatio.

”Minua inspiroi luonto ja luonnosta löytyvät pienet muodot ja tekstuurit, jotka usein jäävät huomaamatta. Piirustukset kumpuavat mielen solmuista ja ovat minulle tapa käsitellä asioita joita en osaa sanallistaa.”

Tuhon Alttari käsittelee fyysistä kuolemaa ja sitä, mitä meistä jää jäljelle elämän jälkeen – minkälainen tarina jää jäljelle kun kukaan ei ole sitä kertomassa.

Riikka Karjalainen: Are you reflecting light?

Heijastava ristipistotyösarja, 2019

Riikka Karjalainen (s. 1991) on Helsingissä asuva valosuunnittelija ja -taiteilija, joka toivoo voivansa edistää hyviä ja pehmeitä asioita maailmassa myös työskentelynsä myötä. Valotaideteoksissaan hän on keskittynyt erityisesti perinteisten käsityömenetelmien kautta valon työstämiseen. Riikka pyrkii rentoutumaan valotaideteoksia tehdessään. Hänen teoksiaan on nähty Lux Helsingissä, Lux In -näyttelyssä, Mikkelin museoiden yössä ja Rukalla Polar Night Light -festivaalilla.

Paju Lehtinen: Tikit / Stitches

Paju Lehtinen on tekstiilitaiteilija ja muotoilija. Hän on valmistunut Taiteen maisteriksi vuonna 2018 Aalto-yliopiston tekstiilisuunnittelun ohjelmasta ja aloittanut oman taiteellisen työskentelynsä sen jälkeen. Lehtinen käyttää teoksissaan pääosin kierrätettyjä tekstiilejä, joita löytää kirpputoreilta.

Hänen esillä olevat työnsä käsittelevät sukupuolta, seksuaalisuutta ja niihin liittyviä tunteita. Paju Lehtinen käyttää teoksissaan kirjonnan lisäksi myös tekstiilin manipulointia esimerkiksi purkamalla, värjäämällä ja pesemällä kangasta erilaisin tavoin.

Paju Lehtinen – ”Tikit / Stitches”, 2020

Kuisma Eskola: Tutkielma elämästäni muoviroskien muodossa

Teksti ja valokuva, tuloste, 2020

”En koe tekeväni ”taidetta”. Puhun mielummin puuhastelusta. En sillä halua vähätellä tekemistäni, vaan pikemminkin ottaa haltuun vähätteleviä tapoja sanoittaa vammaisten tekemää taidetta.

Olen kroonisesti sairas ja vammainen. Puuhasteluni syntyy olosuhteiden pakosta ja ajamana. Mitä tahansa teenkin, tarkastelen tekemisen normeja – halusin tai en.

En usein voi olla varma mihin pystyn tai missä määrin. Päädyn siksi yleensä tekemään muuta mitä alunperin suunnittelin, kuten tämänkin roskatutkielman kohdalla.

Vaikken välttämättä saa asioita ”valmiiksi” tai viimeisteltyä, harjoittelen hyväksymään, että sekin on ok ja arvokasta. Riitän sellaisena kuin olen.” – Kuisma Eskola

Yksityiskohta teoksesta Tutkielma elämästäni muoviroskien muodossa

Vilja Joensuu: Hydra4ever

Helmikirjonta, 2020

“Kirjonnassa minua kiehtoo tekemisen ja teosten materiaalisuus, konkreettisuus. Kaksiulotteinen kuva on aina jonkin läpäisemättömän pinnan takana, tavoittamattomissa, liikaa päässä ja liian vähän iholla. Kirjoessani tunnen jokaisen piston ja kaikki vanhoihin liinoihin tarttuneet tarhat tai niihin kuluneet reiät, kaiken sen historian mitä kuituihin on kerääntynyt. Keräilen pitsiliinoja, nenäliinoja, helmiä, muovinpalasia ja mitä tahansa kunnes nurkkani pursuilevat ja jotkin näistä osasista alkavat muodostaa päässäni kokonaisuuksia. Lopputulos vastaa hyvin harvoin alkuperäistä visiota, mutta täydellisyyden tavoittelusta luopuminen onkin olennainen osa prosessia. Lanka vie ja minä vikisen.”

”Työskentelyni on pitkälti kokeellista. Opettelen uusia tekniikoita, materiaaleja tai pistoja suoraan teoksiin. Hydra syntyi, kun luin sanomalehdestä tästä kuolemattomasta makean veden polyypista, joka osaa hedelmöittää itsensä ja kasvattaa uusia päitä, ajattelin näitä mikroskooppisia olentoja viikkokausia ja lopulta kirjoin hydran käsinkosketeltavaan muotoon.”

Loukkolaisten kesänäyttely vaihtui kuun puolivälin jälkeen Sanni Vanttajan yksityisnäyttelyyn ENNEA.

Sanni Vanttaja – ENNEA

“ENNEA” on yhdeksän teoksen konstellaatio.
Se kysyy, miten aistiemme vastaanottamat
ärsykkeet muuttuvat
informaatioksi, informaatiosta
tiedoksi, ja tiedosta
ymmärrykseksi.
Se heijastaa erilaisia tapoja,
joilla jäsennämme havaintojamme
ja muodostamme niistä synteesin.
“ENNEA” on
ailahtelevia vaikutelmia,
joita emme osaa nimetä.
Viipyileviä aavistuksia,
jotka pakenevat,
kun käännämme katseemme.
Epäilyä ja illuusioita.
Kulmia,
joista huokuu
tuntematonta valoa.

Moduulipohjainen palkanmaksujärjestelmä

Loukko on aloittamisestaan saakka toiminut pitkälti vapaaehtoisperiaatteella. Alusta saakka tavoitteisiimme on kuitenkin kuulunut myös työllistäminen – sekä meidän itsemme että kaltaistemme työkyvyn haasteiden, pätkätyön ja modernin prekaarisuuden väliköissä elävien.

Koska meidän ei ole vielä pitkään aikaan – ilman toki haussa olevaa jatkuvampiluonteista rahoitusta – realistista ruveta maksamaan täysiä kuukausipalkkoja kaikille toimintaa päivittäistasollakaan pyörittäville, kehitimme työtehtäväkohtaisen palkanmaksujärjestelmän, jota päätimme kokeilla itsellämme elokuusta joulukuuhun.

Moduulipohjaisuus perustuu rajattuihin vastuualueisiin- ja kausiin, ja mahdollistaa työn jakamisen joustavasti työryhmän kesken. Palkkoja ja palkkioita maksetaan siis tietyistä tehtäväkokonaisuuksista ja vastuutehtävistä, joiden tekijä voi vaihtua vaikka kuukausittain.

Järjestelmä mahdollistaa vastuun ja työtaakan jakamisen uudella tavalla ja joustaa, mikäli työryhmän jäsenet keskittyvät kausittain enemmän yksittäisiin hankkeisiin tai omaan taiteelliseen työskentelyynsä.

Pätkä- ja silpputyöhön kasvaneelle kulttuuri- ja taidealan työläisjoukollemme moduulipohjaisuus on luonteva toimeentulon muoto. Se on rakennettu edistämään yhteisöllistä työskentelyä ja ryhmävastuuta ja samalla vastaamaan tekijöiden voimavaroihin, kykyihin ja erityistarpeisiin.

Heinäkuun yhteenveto

Kävijöitä yhteensä n. 620

7.-18.7.2020 Loukon kesänäyttely 2020
21.7.-8.8.2020 Sanni Vanttaja – ENNEA

Elokuu

Elokuunkin ohjelmisto pyöri pitkälti oman työryhmän voimin, sillä koronatilanne teki edelleen isomman linjan ohjelmistosuunnittelusta mahdotonta. Kellari Konttori päivysti, Joku Ompeluseura kokoontui, Zine Loversissa askarreltiin pienlehtiä ja bingokone rullasi. Myös Sexpon Sinkkukahvila pääsi kokoontumaan pitkän tauon jälkeen.

MSC Finland by Tom of Finland 22.8.-23.8.

Pitkään suunniteltu yhteistyömme MSC Finland – Tom’s Club ry:n kanssa pääsi toteutumaan elokuussa, kun Tom of Finlandina tunnetun taiteilija Touko Laaksosen muistolaatta kiinnitettiin Helsingissä hänen entisen asuintalonsa seinään. Muistolaatta paljastettiin osana fetissimiesten vuosittaista Finlandization-viikonlopputapahtumaa, josta osa järjestettiin Loukossa.

Laaksonen oli itse kerhon jäsen kuolemaansa saakka ja piirsi siksi kerhon visuaalisia materiaaleja. Loukko sai kunnian toimia areenana MSC Finlandin hallussa oleville Laaksosen teoksille, joista yksi paljastettiin yleisölle ensimmäistä kertaa.

“Tom of Finlandin tuotannon aiheena ja kiitollisena yleisönä oli ja on edelleen häntä ympäröinyt fetissimiesten yhteisö. Suomalainen, pohjoismainen, eurooppalainen ja kansainvälinen nahka-ja fetissimiesten maailma toimi sinä inspiraation lähteenä, josta Tom ammensi ideoita tuotantoonsa.

Tomin oma kerho oli vuonna 1976 perustettu suomalainen MSC Finland – Tom’s Club. Edelleen aktiivisen kerhon kuudelle eri vuosikymmenelle ulottunut taival on hengästyttävä kavalkadi kiinnostavia taiteilijoita ja visuaalisia tarinankertojia. Kerhon alkuvuosikymmenten julisteet syntyivät pitkälti Tomin työhuoneella.

Alakulttuurikeskus Loukkoon toteutetussa pop-up-näyttelyssä on esillä kolmen eri julisteen työstövaiheita. Julisteita tehdessään Tomille ominaista oli poptaiteesta tuttu toisteisuus. Aikakautensa reprotekniikan luomat mahdollisuudet näkyvät hänen tavassaan työskennellä. Kolmen eri julisteen syntyprosesseissa koppalakin alainen maailma vaihtuu, mutta asteittain ja aina jotain uuteen teokseen lisäten.”

Feminist Culture House

Elokuussa alkoi myös Loukon edelleen jatkuva yhteistyö Feminist Culture House -hankkeen kanssa. Feminist Culture House (FCH) on Koneen Säätiön rahoituksella toimiva yhdistys ja kuraattorikollektiivi, joka edistää aliedustettujen taiteilijoiden etua ja yhdenvertaisuutta taidealalla.

Elokuussa FCH:n järjestämän taiteilijoiden vertaisryhmät alkoivat kokoontua Loukolla. Kuukausittaisia vertaisryhmiä transtaustaisille ja sukupuoleltaan moninaisille taiteilijoille sekä aliedustettuihin etnisiin ryhmiin kuuluville taiteilijoilla pidettiin syksyn aikana yhteensä neljä. Lisäksi syyskuussa pidettiin yksi vertaisryhmä EU:n ulkopuolelta tulleille, maahanmuutto- viraston kanssa asioiville Suomessa toimiville taiteilijoille.

Yhteistyötä FCH:n kanssa on tehty myös työvaihtojärjestelmän kautta. Yhdistys on tarjonnut Loukolle apua avustushakemusten laatimisessa ja pitänyt Loukolla työpajan apurahoja hakeville taiteilijoille. Yhteistyö jatkuu yhteisen Kriittinen Taidekoulu -hankkeen suunnittelussa ja yhteistyössä pidettävien työpajojen muodossa. Kriittiselle Taidekoululle haetaan parhaillaan omaa rahoitusta.

Elokuun yhteenveto

Kävijöitä yhteensä n. 750

11.8.-29.8.2020 Helena OkkonenMuotoutumia

Syyskuu

Heti syyskuun alusta Loukko Galleriassa avattiin Self-help-nimeä ja teemaa kantava ryhmänäyttely. RIKKI-projektin kasaama kokonaisuus oli osa Helsingin Sarjakuvafestivaalien Zine Fest Helsinki (5.-6.9.2020) -ohjelmaa.

RIKKI on suomalainen taideprojekti, joka koostuu julkaisuista, näyttelyistä ja työpajoista. Se kertoo mielenterveyskuntoutujien kokemuksista erilaisin taiteen keinoin sekä antaa vertaistukea ja apua niille, jotka kärsivät mielenterveysongelmista. RIKKI pyrkii kertomaan suomalaisten psyykkisistä sairauksista ja avaa luovan terapeuttisen kanavan sen tekijöille ja kohdeyleisölle.

“Itkemisen tärkeys, omien rajojen tunnistaminen ja arkiset pienet asiat, jotka auttavat meitä jaksamaan. Näyttelyn yhteisenä teemana on Self-help eli itseapu mielenterveydessä.

Self-help voi olla omajohteista itsensä ekonomista, henkistä tai älyllistä kehittämistä, johon kuuluu vahva psykologinen pohja. Oma apu voi olla myös arkisia keinoja, jolla voimme jaksaa paremmin elämässä, jos mielenterveys ongelmat painavat meitä alaspäin. Self-help on saanut myös negatiivisia sävyjä itseapukirjallisuuden kautta, jonka mukaan meidän pitäisi olla kokoajan kehitämässä itseämme paremmiksi. Välillä vain eläminen on se mihin tarvitsemme apua. Self-help voi tarjota meille keinoja pärjäämiseen, jotka ovat omalähtöisiä, aina ei tarvita tai voi saada muiden apua.”

Näyttelyn taiteilijat: Apila Pepita, Eeli Laaninen, Eve Ruottinen, Piri Huhtanen, Kimmo Lust, Nora Lehtopuro, Rosa Rea Karhapää, Sara Valta, Siiri Viljakka, Tiitu Takalo, Viima Äikäs

Pride-viikko

Helsinki Pride -viikolla Loukolla oli perinteisesti teeman ympärille rakennettua ohjelmaa.

Maanantaina 7.9. Hivpointin Teppo Heikkinen luennoi anaaliseksistä keskittyen nautintoon ja terveyteen.

Kuva: Ari Perälä

Tiistaina 8.9. queer-anarkistinen kollektiivi Pinkkimusta Helsinki järjesti työpajan, jossa kirjoitettiin tukipostia transvangeille ja askarreltiin zinejä, ja keskiviikkona Joku Ompeluseurassa tehtiin kasvomaskeja Pride-marssille.

Torstaina 10.9. Loukko oli varattu Extaasi-ryhmän yksityiskäyttöön. Kyseessä on 30-35 vuotta sitten turvallisempien ja saavutettavampien tilojen suunnannäyttäjänä toimineiden Utopia-klubien yhteydessä koostunut anarkoqueerlesbofeministinen ryhmä, jota Loukolla oli ilo hostata.

Perjantaina Loukolla pelattiin yhteistyökumppanimme Sateenkaarikaupan sponsoroimaa Pride-bingoa, ja lauantaina järjestettiin Helsinki Poetry Connectionin luotsaama Pride Poetry Jam.

Ohjelmisto virkoaa

Syyskuussa suurin osa säännöllisestä ohjelmistostamme pääsi tapahtumaan; Kokemusklubi, Zine Lovers, Sinkkukahvila ja Kellari Konttori pyörivät uudessa normaalissa.

Loukolla myös käynnistettiin “freeshop”-tapahtumasarja, jonka ideana on toimia maksuttomana kirpputorina, jonne ihmiset saavat vapaasti tuoda ja josta hakea tavaraa maksutta. Freeshopeja järjestettiin vuonna 2020 eri kokoisista vaatteista ja asusteista sekä kodin pientavarasta.

Huoneteatteria vai larppausta?!

Loukko sai tiloihinsa pitkästä aikaa myös teatteria, kunFinding Tom – Tomia etsimässä -kiertue-esitys rantautui tiloihimmme. Kyseessä oli häpeilemätön, ylpeä, seksikäs ja maskuliininen, koskettava tarina suomalaisesta homohistoriasta.

Korvat Auki, nykymusiikkia!

Nykymusiikin yhdistys Korvat Auki ry järjesti Loukolla poikkitaiteellisen Värähdyksiä-klubinsa ensimmäisen osan. Tapahtumassa kuultiin kokeellista musiikkia jousikvartetosta elektroniseen noiseen ja nähtiin lavarunoutta sekä säestettyä Paint-taidetta. Loppuunmyyty konsertti keräsi sekä Loukolle uusia kävijöitä että toi Korvat Auki -yhdistykselle aivan uutta yleisöä.

Antirasistiset vertaisoppimisryhmät

Syyskuussa Loukossa alkoi kokoontua antirasistisia vertaisoppimisryhmiä. Aloitteen ryhmän perustamisesta teki yksittäisten aktivistien muodostama Antiracist Affinity Group.

Kerran kuussa kokoontuvat kaksi ryhmää on tarkoitettu erityisesti valkoisille ihmisille valkoisen etuoikeuden ja rakenteellisen rasismin kriittiseen käsittelyyn, työkaluina kohti aktiivista antirasismia. Ryhmissä seurataan amerikkalaisen mustan kirjailijan ja opettajan Layla F. Saadin työkirjaa Me and White Supremacy. Vertaisryhmät täyttyivät hetkessä, ja ne kokoontuvat edelleen säännöllisesti.

Syyskuun yhteenveto

Kävijöitä yhteensä n. 820

1.-19.9.2020 Ryhmänäyttely Self help – Itseapu
29.9.-17.10.2020 Jussi JärvinenJ-U-S-S-I

Jussi Järvisen Fuckthecistem-teos löysi pysyvän paikkansa Loukon ikkunasta.

Lokakuu

Zineton 2020

Zineton 2020 oli ensimmäistä kertaa järjestettävä pienlehtihaaste, jossa haastettiin osallistujat luomaan oma pienlehti annetuista teemoista viikonlopun aikana.

Loukko teki haasteen kanssa yhteistyötä, ja haasteen palkintogaala pidettiin Loukossa 2. lokakuuta. Kaikki haasteeseen kertyneet lähes 150 pienlehteä koottiin Loukkoon pop-up -näyttelyyn ja lukukirjastoon 2.-10.10. väliselle ajalle.

Livemusiikkia, vihdoin!

Vaikka Loukon klubitoiminta olikin käytännössä katsoen poikki lähes koko vuoden 2020, saatiin lokakuussa nauttia livemusiikista, kun Aika Akustisella Klubilla esiintyi Hulda Huima ja Hitaat sekunnit. Harvinainen herkku otettiin hurmiolla vastaan ja tupa oli niin täynnä kuin poikkeusaika salli. Tunnelmallista keikkakokemusta muistellaan edelleen lämmöllä sekä yleisön että esiintyjien taholla.

Kuva: Henri Salonen

Uutta ohjelmaa baari-iltoihin

Aina hauskan bingon rinnalle kehittelimme lokakuussa uusvanhaa ohjelmaa – Loukolla nimittäin lanseerattiin Onnenpyörä!

Hauskasta visailusta on tarkoitus saada pysyvä osa Loukon ohjelmistoa, kunhan koronatilanne helpottaa. Pääsimme kuitenkin testaamaan uutta konseptia kertaalleen, ja palaute oli ylistävää!

Lokakuun Onnenpyörän palkinnot tarjosivat vegaaninen vaatekauppa Kind of Green, Loukon yrityskannatusjäsen Sateenkaarikauppa sekä pienlevy-yhtiö Svart Records!

Halloween

Kaupallistuvat kalenterijuhlat koetaan kävijäryhmissämme usein ahdistavina, ja mahdollisuus viettää niitä epäkaupallisessa, turvallisemmassa tilassa koetaan täten tärkeäksi. Halloweenista otettiinkin täten kaikki irti; pyhäinpäivän aattona Loukossa kisailtiin Visa vähän kauhusta -tietovisassa ja itse pyhäpäivänä järjestettiin karmivat pukujuhlat.

Halloweenin myrkkyboolinkeittäjät Ari, Mimmu ja Talvi

Show-henkinen kauhuleffa-visa keräsi kiitosta ja kiinnostusta. Pukujuhlaan sai tulla halloween-asussa tai omana itsenään – tai itseään asun kautta ilmaisten. Iltaa varten loihdittiin cocktaileja ja mocktaileja sekä vegaanisia kauhuherkkuja.

Lokakuun yhteenveto

Kävijöitä yhteensä n. 610

20.10.-7.11.2020 Nova Kaspia – Defining Normal

Marraskuu

Marraskuukin luovittiin pahentuvan koronatilanteen keskellä – kuinkas muutenkaan. Työpajoja pidettiin heijastimien tekemisestä, sarjakuvasta, nahkarotsien koristelusta (jalkautuvan nuorisotyön työpaja) sekä luovasta kirjoittamisesta. Tilassa myös muun muassa esitettiin nykytanssia, bingottiin ja kokoonnuttiin Sinkkukahvilan voimin.

Aperitivo Italiano

Aperitivo Italiano oli rakkaudella järjestetty ruokatapahtuma, jossa Loukon italialaiset työryhmäläiset halusivat jakaa omien ruokaperinteidensä parhaita puolia vegaanisina versioina. Syntyi tunnelmallinen kokemus Italialaisesta kulttuurista ruuan ja juoman välityksellä.

Järjestäjien poikkeustilan korostama koti-ikävä ja kaipuu hellittivät yhdeksi illaksi ja ruokailijat saivat lämpimän makumatkan Italiaan keskellä Suomen talvea. Aperitivo-tapahtumassa tarjoiltiin muun muassa paistettua polentaa ja bruschettaa karamelisoidulla sipulilla sekä klassikkodrinkkejä.

Vastaavia, eri maiden ruokakulttuureja esitteleviä herkutteluiltoja on suunnitteilla heti tilanteen salliessa – ainakin kolumbialaisia herkkuja on jo suunniteltu!

Marraskuun yhteenveto

Loukon Kansankeittiö toiminnassa tiistaisin ja keskiviikkoisin lähes koko kuun ajan, kahvila ja/tai baari avoinna pääsääntöisesti viitenä päivänä viikossa.

Kävijöitä yhteensä n. 500

10.-28.11.2020 Janne NyströmOmia Kuvia

Joulukuu

Loukko päädyttiin koronatilanteen vuoksi sulkemaan jälleen joulukuun alussa. Loukon perinteisiä joulumyyjäisiä korvaamaan tarkoitusta varten järjestäytynyt pientyöryhmä organisoi Taidejoulumyyjäiset.

Loukon Taidejoulumyyjäiset

Loukon taidejoulumyyjäisiin kutsuttiin myyjiksi pääosin aloittelevia taiteilijoita, taideopiskelijoita ja Loukon sidosryhmiin kuuluvia henkilöitä. Tavoitteena oli järjestää taidemyyjäiset taloudellisen saavutettavuuden eli liukuvan hinnoittelun periaatteella – jotta mahdollisimman monella olisi mahdollisuus taiteen hankkimiseen. Saimmekin asiakkailtamme kiitosta nimenomaan hinnoittelusta.

Myyjäisissä oli yhteensä 16 taiteilijan teoksia, joilta myytiin yhteensä huimat 67 teosta. 20% myyntitulosta pidätettiin Loukon toiminnan tukemiseen, 80% tilitettiin taiteilijoille.

Koska Loukko on huomattavasti tuoreempi ja pienempi toimija kuin monet muut joulumyyjäisiä järjestävät instanssit, olimme erityisen ilahtuneita asiakkaiden halusta tukea sekä toimintaamme että pienemmän volyymin taiteilijoita näinä haastavina aikoina.

Vaikka moni myyjäisten taiteilijoista on urallaan vasta alkupuolella, oli valikoiman taso suorastaan hämmentävän korkea.

Ammattiopisto Luovin opiskelijanäyttely

Loukko Gallerian ensimmäinen oppilaitosyhteistyö tehtiin erityisammattiopisto Luovin mediaopiskelijoiden kanssa. VASTAKOHTIA-niminen näyttely toteutui parin koronalykkäyksen jälkeen lopulta joulukuussa 2020.

Näyttelyyn osallistui yhteensä yhdeksän opiskelijaa, jotka kaikki lähestyivät näyttelyn teemaa omista lähtökohdistaan. Lopputuloksena oli voimakas valokuvaa, runoutta ja grafiikkaa yhdistävä ryhmänäyttely, joka päätti Loukko Gallerian poikkeuksellisen vuoden.

Iloisia uutisia!

Vuoden päätteeksi saimme iloisia uutisia kaupungilta: Helsingin kaupunki myönsi Loukolle 20 000 euron korona-ajan erityisavustuksen vuodelle 2021!

Joulukuun yhteenveto

Toiminnalla tavoitettuja n. 300

1.12.-20.12.2020 Ammattiopisto Luovi – Vastakohtia

SUMMAUS KORONAVUODESTA

Saavutettavuuden kehittäminen

Loukon esteettömyyttä kehitettiin konkreettisesti hankkimalla liikuteltava kulkuramppi esiintymislavalle ja nousutuki inva-wc:hen. Saavutettavuustietojamme tarkastettiin ja täydennettiin saapumisohjeilla.

Museokerhon toiminta

Loukon Museokerho ei päässyt 2020 varsinaisesti kokoontumaan kertaakaan. Museokerho kuitenkin jakoi vinkkejä poikkeusajan virtuaalinäyttelyistä ja osallistui Helsingin kaupunginmuseon pilotoimaan merkitysanalyysitoimintaan.

Museokerhon järjestäjistä koottu työryhmä oli ensimmäinen ryhmä, jolta Helsingin Kaupunginmuseo tilasi merkitysanalyysin kokoelmiinsa kuuluvasta esineestä.

Kuvakaappaus Helsingin Kaupunginmuseon blogista. Vasemmalla ylempänä käyttöpäällikkömme Syys, etualalla Loukon hallituksen puheenjohtaja Vilja.

Kokoelmaesineanalyysin tarkoituksena on kerätä uudenlaista tietoa museokokoelmien koetusta merkityksellisyydestä. Tarkastelun kohteeksi valikoitui legendaarisen Lepakkoluolan ovi. Työryhmän analyysin voi lukea Kaupunginmuseon blogista: Taisteluita tilasta – Lepakon ovi merkitysanalyysin kohteena

Henkilöstön vuosi numeroina

10 tehtäväperusteisesti ja osa-/määräaikaisesti työllistettyä työryhmäaktiivia

2 osa-aikaista työntekijää 65% työajalla vuoden määräaikaisuuksiksi

2 maahanmuuttajien kotoutumiskoulutukseen kuuluvaa kieliharjoittelua

4 työkokeilijaa– osa työllistymistä edistäviä, osa kuntouttavia

4 ammatillista opiskeluharjoittelujaksoa: 2 sosionomiopiskelijaa, 1 kuvataidekasvatuksen opetusharjoittelu sekä 1 graafisen suunnittelun opiskelija

1 työelämään tutustumisjakso eli yläkoululaisen TET

1 sosiaalialan korkeakouluopiskelijan vapaaehtoistyön harjoittelu

Loukon rahoitus vuonna 2020

Avustukset ja palkinnot

Helsingin Kaupunki

Taiteen ja kulttuurin toiminta-avustus vuodelle 2020, 10 000 €

Helsingin kaupungin Vuoden kulttuuriteko 2019, 5000 €

Opetus- ja kulttuuriministeriö

Koronatuki, 15 000 €

Taiteen edistämiskeskus

Kulttuurin hyvinvointivaikutusten erityisavustukset yhteisöille: Alakulttuurikeskus Loukon matalan kynnyksen taidetoiminta: taidetyöpajat ja Loukko Gallerian toiminta, 22000 €

Avustukset kulttuurisen moninaisuuden edistämiseen ja rasismin vastaiseen toimintaan:
Syrjimätön harkkapaikka -hanke, 8 000 €

Kansan Sivistysrahasto

Presidentti Tarja Halosen rahasto
Osallistava mediaopintokokonaisuus syrjäytymisvaarassa oleville nuorille, 1000 €

Hanna-Liisa ja Erkki Liikasen rahasto
Syrjimättömän kulttuuritilan toiminnan mahdollistamiseksi, 1000 €

Yleisrahasto
Syrjimätön harkkapaikka -hanke, 2000 €

Kannatusjäsenet ja lahjoitukset

Loukon kannatusjäsenmaksun maksoi vuonna 2020 yhteensä 80 jäsentä.

Loukon toimintaan lahjoitettiin rahankeruuluvan alaisesti 6311,80 euroa vuoden 2020 aikana.

Kiitämme vuodesta kaikkia teitä toimintaan osallistuneita, sitä järjestäneitä, siitä tukeneita ja muuten rinnalla kulkeneita! <3