Toimintakertomus 2021

Loukon, kuten muidenkin tapahtumatoimijoiden, vuosi vaihtui jo toistamiseen koronan luomissa haastavissa olosuhteissa. Poikkeustilan pitkittyessä sen vaikutus ei enää ollut vain sovitun ohjelmiston ja tapahtumien peruminen tai siirtäminen, vaan myös niiden suunnittelemisen mahdottomuus. Toisaalta suljettuna oleminen mahdollisti Loukon tilan käytön muun muassa musiikkivideokuvauksissa ja muissa DIY-taideprojekteissa – ja lopulta vuoteen mahtui lukuisia ihania tapahtumiakin!

Koska tapahtumatoiminnan järjestäminen oli sattuneesta syystä haastavaa, oli vuoden 2021 toimintamme galleria- ja ruokapainotteinen – ja mikäs sen parempaa!

Tiloissamme toimiva, DIY-tekijöiden ja -taiteilijoiden töitä myyvä Loukko Shop oli avoinna gallerian aukiolojen mukaan läpi vuoden.

Rahoitus

Toiminnan kulujen kattamiseksi Loukon tiloissa toimii vegaaninen kahvila-baari, minkä lisäksi järjestimme varainkeruutapahtumia ja vuokrasimme tilaamme yksityiskäyttöön. Yhdistys pidättää myös 20% kaikista Loukko Shopin kautta myydyistä tuotteista toimintansa rahoittamiseksi.

Loukon toimintaa rahoittivat vuonna 2021 erinäisillä hanke- ja toiminta-avustuksilla Taiteen edistämiskeskus ja Helsingin kaupunki. Kiitos, ja niin ikään suuri kiitos myös toimintaamme rahoittaville kannatusjäsenillemme! <3

Loukon vuosi pähkinänkuoressa – lukuja!

Pandemiasta johtuneista aukiolo-, tapahtuma- ja asiakaspaikkarajoituksista huolimatta Loukolla vieraili/toimintaan osallistui vuoden 2021 aikana yli 5 500 ihmistä, erilaisia tapahtumia ja tilaisuuksia järjestettiin noin 70.

Alakulttuurikeskus on ollut koko vuoden kävijöilleen avoin ja ostopakoton myös osa-aikaisesta ravintolatoiminnasta huolimatta – vaikka olemme joutuneet tekemään liiketoimintaa pitääksemme tilamme ja työllistääksemme työryhmäläisiämme, tukee ostopakottomuus toiminta-ajatustamme taiteen nauttimisesta saavutettavasti.

Perustoiminta

Loukon Kansankeittiölounas tiistaisin ja keskiviikkoisin

Kolmen euron hintainen kansankeittiölounas on ollut koko Loukon olemassaolon ajan olennainen osa toimintaamme. Kansankeittiömme pyöri voittoatavoittelemattomasti osana yleishyödyllistä perustoimintaamme keväästä 2019 vuoden 2021 loppuun.

Vuonna 2021 tarjoilimme yhteensä noin 1 300 vapaaehtoistoiminnalla valmistettua kansankeittiölounasta. Kolmen toimintavuotemme aikana lounaita tarjoiltiin yhteensä yli 3 500 kappaletta.

Loukko Shop

Alakulttuurikeskus Loukon tiloissa toimiva, pientekijöiden ja DIY-taiteilijoiden töille myyntialustan luova Loukko Shop oli avoinna Loukko Gallerian aukiolojen mukaan läpi vuoden. Pyrimme näin mahdollistamaan edes pientä lisätuloa erityisen ahtaassa taloudellisessa asemassa oleville taiteilijoille ja käsityöläisille. Loukko Shopin toiminta on voittoatavoittelematonta.

Vuoden aikana Loukko Shopista myytiin yli 600 pienivaraisten taiteilijoiden ja käsityöläisten tuotetta.

Loukko Galleria

Loukko Galleria toimi Alakulttuurikeskus Loukon tiloissa keväästä 2019 kevääseen 2022. Kyseessä on matalan kynnyksen taidegalleria, joka on edistänyt erityisesti aloittelevien tai marginaalisten taiteilijoiden mahdollisuuksia taiteen tekemiselle ja nähdyksi tulemiselle. Näyttelyitä valitessaan galleriatyöryhmämme on painottanut moninaisuutta niin taiteen aiheissa, tekniikoissa kuin tekijöissäkin.

Vuonna 2021 Loukko Galleriassa nähtiin 11 näyttelyä, joissa oli teoksia yhteensä 34 taiteilijalta. Lisäksi Galleriassa oli luettavana pienlehtihaaste Zinetonin yli 140 uutta pienlehteä

Lähemmäs 180 taiteentekijää on näin ollen saanut vuoden 2021 aikana kauttamme teoksiaan esiin yli 5 500:lle kävijälle.

Kolmen toimintavuotensa aikana Loukko Galleriassa on ollut 38 näyttelyä ja yli 90 taiteilijan teoksia, joiden lisäksi on järjestetty kaksi laajempaa pienlehtinäyttelyä.

Tapahtumat

Haastavuudesta huolimatta Loukossa järjestettiin vuoden 2021 aikana yhteensä noin 70 tapahtumaa, joista…

• Alle 10 suljettua/yksityistä tapahtumaa, yli 60 avointa tapahtumaa
  • Yli 20 työpajaa/työpajakokonaisuutta
  • 11 taidenäyttelyä (joista kolme ryhmänäyttelyitä)
  • Viisi vegaanista ruokaa ja eri ruokakulttuureja esitellyttä ruokatapahtumaa
  • Kuusi yksityistilaisuutta, jotka ovat yhdistykselle varainhankintaa
Sosiaalisesti kestävää kehitystä tukevat hankkeet

Alakulttuurikeskus Loukon sosiaalisesti kestävän kehityksen ja saavutettavuuden teemojen ympärillä pyörivillä hankkeilla pyritään osallistamaan syrjäytymisvaarassa olevia ihmisiä kulttuuritoimintaan vertaisuuden, kokemusasiantuntijuuden ja vapaaehtoisuuden keinoin. Vuoden aikana jatkoimme matalan kynnyksen palveluohjaukseen perustuvan Kellari Konttorin toimintaa ja kehittämistä sekä Syrjimätön harkka -hankkeen edistämistä kontaktoimalla eri yhteistyötahoja niin koulutuksen kuin potentiaalisten harjoittelumahdollisuuksien perusteella.

Työllistäminen

Pandemia-ajan pitkittyessä halusimme työllistää edes hetkellisesti erityisen haavoittuvassa asemassa olevia, kuten köyhyysrajan alapuolella eläviä. Alkuvuonna ja kevään sulkutilojen suunnittelimme loppuvuoden toimintaa muun muassa tästä näkökulmasta. Päätimme hakeutua kesän ajaksi ravintolatoimintamme osalta selkeästi elinkeinotoimijaksi ja mahdollistaa näin tuntityötä useammallekin ihmiselle.

Vegaanista street foodia tarjoillut Kesä Keittiö -konseptimme työllisti kesä-elokuussa kaksi ravintola-alan ammattilaista ja terassilla laajennettu anniskelutoimintamme satunnaisesti noin kymmentä tuntityöläistä. Liiketoiminta mahdollisti tilan avoinna pitämisen myös esimerkiksi Gallerian ja Shopin osalta, jotka eivät ole voittoatavoittelevaa toimintaa.

Saimme myös TE-keskuksen 100% korvauksella työllistettyä kaksi palkkatukipaikkalaista yleishyödylliseen perustoimintaamme.

Harjoittelut, työkokeilut ja vapaaehtoistyö

Loukossa oli vuonna 2021…

• Kaksi palkkatuettua työntekijää
  • Kolme työkokeilijaa
  • Kaksi vapaaehtoisharjoittelijaa
  • Kaksi valmentavaa työkokeilua
  • Yksi korkeakouluharjoittelu
  • Noin 30 eri rooleissa toiminutta vapaaehtoistyöntekijää

Loukon vuosi 2021 kuukausittain

Tammikuu

Koronarajoitusten vuoksi suurta osaa tapahtumatuotantoon nojaavasta perustoiminnastamme oli alkuvuonna mahdotonta toteuttaa. Päätimme kuitenkin käynnistää hävikkiruokaa hyödyntävät kansankeittiölounaamme edes noutomahdollisuudella.

Kuvitus: Auri

Loukko Gallerian näyttelyt toimivat samalla ajanvarauksella sekä lounasnoutojen yhteydessä. Kaikki muu tammikuulle suunniteltu ohjelmisto jouduttiin kokonaisuudessaan perumaan tai siirtämään.

Galleria

Galleriassa debytoi 11.1.2021 – 31.1.2021 suomalaisen luonnon inspiroimaa taidegrafiikkaa tekevä James Bendandi näyttelyllään Soft Country.

Teokset: James Bendandi  //  Kuva: Nova Kaspia

Helmikuu

Helmikuussa Loukko jatkoi rajoitettua aukioloa, galleriatoimintaa ja noutolounaita. Noutolounaan lisäksi myimme mukaan myös sesonkiherkkuja eli Runebergin torttuja! Koska työpajojakaan ei voitu järjestää, tarjosimme take awayna myös kollasiruno-työpajan ohjeet ja tarvikkeet.

Kuva: Vilja Joensuu

Helmikuussa Loukkoa pidettiin avoinna sekä ajanvarauksella että noin 10 tuntia viikossa viiden hengen kävijärajoituksella. Näyttelyt keräsivät poikkeusajasta huolimatta hyvin yleisöä, ja galleriat ovatkin yksi turvallisimmista taiteen kokemisen muodoista.

Musiikki- ja videotaidetta

Tilan ollessa suurimman osan ajasta tyhjillään annoimme sitä mieluusti myös muiden kulttuuritoimijoiden käyttöön. Helmikuussa Loukossa kuvattiin kovassa nosteessa olevan Ty Roxyn musiikkivideo True Colours, jonka teki feministiseen videotaiteeseen keskittynyt Ilona Lehtonen.

Galleria

Galleriassa nähtiin 1. – 21.2.21 slovakialaisen Simona Kocurkován grafiikkaa ja maalausta yhdistänyt, tunteellinen näyttely Grief.

Teokset: Simona Kocurková // Kuvat: Nova Kaspia

Maaliskuu

Maaliskuussa saimme hieman laajentaa aukioloaikojamme, mutta toimimme silti pääasiassa ajanvarauksella ja noutomyynnillä. Lounasaikojen lisäksi pidimme Loukkoa auki noin kymmenen tuntia viikossa viiden hengen asiakasrajoituksella.

Poikkeuksellisena aikana toteutimme kuitenkin yhden opiskelijaharjoittelujakson. Sosionomi-opiskelija  teki syvätutkimusta Loukon toimintakertomuksista ja -suunnitelmista sekä perehtyi apurahahakemusten maailmaan. Kellari Konttoria päästiin päivittämään tulevaa kevättä varten, ja työpajoja suunniteltiin taas täyttä höyryä.

Tyhjinä aikoina Loukko taas pääsi toisenlaiseen hyötykäyttöön – kuluneena kesänä kovaan nosteeseen päässyt glam-yhtye KISSA kuvasi oman musiikkivideonsa Teiniunelma Loukon hempeissä nurkissa.

Galleria

Galleriassa nähtiin kuuntaitteessa vaikuttava ja monipuolinen Ilmari Laasasenaho, jonka ensimmäinen yksityisnäyttely Pakkasmaskin takaa  23.2. – 13.3. keräsi poikkeuksellisen hyvin katsojia ja ylistävää palautetta.

Teokset: Ilmari Laasasenaho // Kuvat: Nova Kaspia

Taide yhteytenä ihmisiin

Kuun puolivälissä Galleriassa aukesi paljon mielenkiintoa herättänyt ja hyvin yleisöä vetänyt veistosnäyttely, Enni Kalilaisen Tein tän sulle. Loukko Zine haastatteli Kalilaista taiteen kokemisesta ja taiteilijuudesta.

Kalilainen ilmoitti jo neljävuotiaana ryhtyvänsä isona taiteilijaksi, vaikka taiteilijuuteen liittyi ahkerassa työläisperheessä paljon negativiisia mielikuvia. Mahdollisuutta taiteen ohjattuun harrastamiseen ei taloudellisen tilanteen vuoksi ollut, minkä lisäksi maalaaminen oli värisokealle lapselle haastavaa.

”Mun suhde taiteeseen ja taitelijuuteen oli pitkään aika kompleksinen. Häpesin värisokeutta ja translapsena itseäni muutenkin. Mua kiusattiin paljon.”

Lue koko artikkeli Loukko Zinestä Taiteen vapaus ja kirous  //  Kuva: Katta Sterner

Enni Kalilainen: Tein tän sulle 15.3. – 3.4.2021

Teokset: Enni Kalilainen // Kuvat: Nova Kaspia

Transnäkyvyydestä

Maaliskuun lopussa vietettiin kansainvälistä transnäkyvyyden päivää, joten LoukkoZine kokosi myös kylmäävää faktaa ja konkreettisia tapoja siihen, kuinka jokainen meistä voi edistää sukupuolivähemmistöt osallistavaa kulttuuria omissa ympäristöissään.

Vuonna 2019 ensi-iltansa saaneiden suomalaisten elokuvien ja tv-sarjojen hahmoista yli 90 % oli valkoisia vammattomia cis-heteroita. Lopusta kymmenennestä 6,3 % oli BIPOC-hahmoja (black, indigenous and people of color), 2,3 % seksuaalivähemmistön edustajia ja 0,4 % vammaisia. Kaikista näistä televisiohahmoista sukupuolivähemmistöön kuuluvia oli yhteensä vain 0,07 %.

Lue koko kirjoitus Loukko Zinestä: Jokainen voi edistää transnäkyvyyttä

Huhtikuu

Huhtikuun alussa kolmas korona-aalto iski ja suljimme Alakulttuurikeskus Loukon kokonaan. Kolmen viikon suluksi suunniteltu aika venyi lopulta toukokuun loppupuolelle, joskin osittain siksi että aloimme sulun aikana remontoimaan kesäkauden turvaksi parklet-terassia.

Poikkeuksellisen ja monille yksinäisen pääsiäisen piristykseksi Loukko kokkaili neljän ruokalajin vegaanisen juhlamenun mukaan haettavaksi.

Loukko Gallerian toiminta oli sulkutilojen takia tauolla 4.4. – 29.6.2021

Toukokuu

Toukokuussa Alakulttuurikeskus Loukko täytti kaksi vuotta! Juhlimme merkkipäivää keräämällä kävijöiltämme muistoja yhteisestä matkasta, ja ihania vastauksia saimmekin:

“aina kun astuu ovesta sisään, kokee oikeasti olevansa turvallisessa tilassa ❤️”

“Loukko is not only a welcoming place where to hang out safely but also offers experiences to enrich knowledge, skills and life in general. There’s no judgement, we’re all at the same level.”

“Aina ei oo parhaimmillaan tai sosiaalisesti kyvykäs, mutta silti aina tervetullut olo. Ja usein myös fiilis paranee Loukossa, koska voi olla oma ittensä täysin.”

“Loukossa ja Loukon kautta on tutustunut aivan mahtaviin tyyppeihin, joilta on oppinut paljon uutta! Loukossa on myös nähnyt tosi laajasti taiteen eri lajeja, erilaisia tekijöitä ja projekteja.”

“Tämä on lievittänyt paljon omaa yksinäisyyden ja mihinkään kuulumattomuuden tunnetta.”

Sormet multaan

Vaikka suurin osa toukokuustakin meni kiinni ollessa, päästiin pitkästä aikaa tapaamaan ihmisiä myös livenä. Toukokuun alussa sosionomiharjoittelijamme nimittäin järjesti Kasvipajan Loukon pihalla.

Työpajaan osallistuvat auttoivat meitä istuttamaan pihakasveja tulevalle terassille ja saivat samalla maksutta mukaan pistokkaita ja itämään laitettuja syötävien kasvien siemeniä!

Tiedonvälitystä ja vertaisoppimista

Kunnalisvaalien alla järjestimme striimatun keskustelutilaisuuden FAR Night Schoolin (Feminist Anti-Racist Night School) kanssa. Tilaisuudessa tarjottiin perustason tietoa tulevista vaaliteemoista, omista äänestys- ja vaikutusmahdollisuuksista sekä kunnallispolitiikan vaikutuksesta arkielämään. Tilaisuus pidettiin englanniksi ja sen kohdeyleisönä oli ei-suomenkieliset Suomessa asuvat, jotka jäävät äänestystilastoissa usein aliedustetuiksi.

Matalan kynnyksen vertaispalveluohjausta tarjoava Kellari Konttori palasi pitkästä aikaa päivystämään Loukolla ihan face-to-face. Lisäksi Loukko Gallerian tiimiin kuuluva taidekollektiivi SYVÄ teki yhteistyötä Feminist Culture Housen kanssa heidän järjestämässään aloitteleville taiteilijoille suunnatussa portfolio-työpajassa.

Terassikausi: avattu!

Toukokuun lopussa oli jälleen aihetta juhlaan, sillä Loukko pääsi avaamaan ovensa pitkän sulun jälkeen! Samalla avattiin upouusi 22-paikkainen parklet-terassi, joka rakennettiin talkootyönä ammattilaisten ohjauksessa. Terassiin panostamalla halusimme varmistaa, että Loukkoon pääsisi kesän mittaan käymään myös silloin, jos rajoitukset sisätiloissa jatkuisivat ja kiristyisivät.

Loukko Gallerian toiminta oli sulkutilojen takia tauolla 4.4. – 29.6.2021

Kesäkuu

Kesäkuussa lanseerasimme oman pop-up -ravintolan, Loukon Kesä Keittiön. Menun kehitti tehtävään kutsuttu ammattikokki.

Vegaaniset hot dogit valmistettiin lähiruokatuotteita hyödyntäen, ja keittiö palveli kesäkuusta elokuun loppuun saakka.

Pop-up ravintolaamme varten hakeuduimme keväällä vapaaehtoisesti ALV-rekisteriin ravintola- ja anniskelutoimintamme osalta – tämä mahdollisti pitkälti yleishyödyllisen toimintamme pyörittämisen ja toisaalta edes parin työryhmäläisen lyhytkestoisen työllistämisen.

Ravintolatoiminta päättyi kesäkauden myötä, mutta anniskelutoimintamme säilyi ALV-velvollisena sen jälkeenkin.

Kolumbialaista ruokaa ja kulttuuria

Kesäkuun 12. järjestettiin kolumbialaisella ruualla varoja kolumbialaiselle Trans-talolle kerännyt tukitapahtuma, joka onnistui yli odotusten. Varoja saatiin lähetettyä kohdemaahan, ja työkokeilua Loukolla kesällä suorittanut järjestäjä pääsi harjoittelemaan tapahtumatuotantoa yhdessä muun työryhmän kanssa ja opettamaan meille kotimaansa ruokakulttuuria.

Pop up -kutomo

Kesäkuussa Loukolle pystytettiin kahdeksi viikoksi myös POP UP -KUTOMO ja avoin työhuone. Kutomon konseptin kehittivät ja sitä ohjasivat kaksi kudonnan artesaaniopiskelijaa. Kutojia kävi kiitettävästi ja mattoja syntyi useita!

Kellari Konttori päivysti jälleen, ja Loukko Galleriassa järjestettiin Helsinki Pride -viikon kunniaksi Iida Lotta Räsäsen kehojen ja seksuaalisuuden moninaisuutta juhliva taidenäyttely.

Galleria

Ida-Lotta Räsänen käsitteli Helsinki Pride -viikon näyttelyssään ihmisruumiin monimuotoisuutta ja kauneutta.

Ida-Lotta Räsänen

Heinäkuu

Kuudes heinäkuuta Loukko Galleriassa avautui kutsuperiaatteella koottu ryhmänäyttely TOISIN TEKEMINEN. Näyttely kokosi yhteen yli kymmenen monialaista taiteilijaa: M.K.Baijukya, Talvi Kuu Baldassini, Arina Baranova, kaffeochbulla, Zahrah Ehsan, Liisa-Irmelen Liwata, Elina Lehtoranta, Veeti Nevalainen, Linnea Saarits, Vidha Saumya, Emma Thomas ja Dara Riikonen. Taiteilijat kutsuttiin tulkitsemaan teemaa “Toisin tekeminen – Vaihtoehtoiset tavat ja teot” omista lähtökohdistaan käsin saatetekstillä:

“Toisin tekeminen voi tarkoittaa korkeataiteelle epätyypilliseksi miellettyjä tekniikoita tai materiaalien käyttöä, tai kokonaan uusien tekemisen tapojen luomista. Se voi olla virallisten kaanoneiden haastamista tai ohittamista, taiteilijoiden asettumista tai sulkemista virallisen taidekentän ulkopuolelle. Toisin tekeminen voi olla avaus toiseuttamisen kokemuksista, kun taiteilija, hänen työnsä tai tekonsa asetetaan muiden puolesta epätyypillisen tai poikkeavan asemaan. Kannustamme taiteilijoita taidekentän tulevaisuuksien uudelleenmuotoiluun, unelmointiin ja ehdotuksiin manifestojen, kysymysten ja huomioiden muodossa.”

Ruokakulttuuria

Noche Columbiana -ruokatapahtumassa 23.7. Yuliana ystävineen loihti Loukolle herkullisen kattauksen kolumbialaisia herkkuja. Muutenkin Loukon loppukesä kului ruuan ja taiteen merkeissä.

5.7. – 31.7.2021 Loukko Summer Exhibition DOING OTHER // TOISIN TEKEMINEN

Elokuu

Kesä Keittiö tarjoili vegaanisia luksushodareita ja pirtelöitä myös koko kesäkuun. Sisätilat kylpivät väreissä, kun taiteilija Johnny Phaser avasi debyyttinäyttelynsä Traveling Light. Samaan aikaan Loukko Gallerian avoimessa haussa valittu vieraileva kuraattori keräsi osallistujia niin ikään avoimen haun kautta syyskuussa aukeavaan, keskeneräisiä pienelehtijulkaisuja kokoavaan näyttelyynsä ALMOST.

Kiertävä performanssitaiteilija Hugh Sillitoe järjesti Loukossa avoimen työpajan PIPEDREAM NOISE ORCHESTRA TRASH INSTRUMENT WORKSHOP. Työpajassa rakennettiin akustisia soittimia romusta, matalalla kynnyksellä.

Pitkään kaivattu feministinen käsityöpaja Joku Ompeluseura palasi toimintaan loppukuusta taiteilija Linnea Saaritsin vetämänä.

Kesä Keittiön toiminta päättyi suunnitellusti elokuun loppuun. Iltojen hämärtyessä valmistauduimme syksyyn ja tapahtumaohjelmiston odotettuun palaamiseen koronarajoitusten hellittäessä hiljalleen.

Johnny Phaser – Traveling Light, 3.8.2021 – 28.8.2021

Johnny Phaserin teoksia yhdistää vaeltavat värit, jotka viestivät ympärillä olevan maailman olevan yhtä ja samaa virtaa sekä vaikuttavan kaikkeen ympärillään. Naivistiset maalaukset käsittelevät yksinäisyyttä sekä kohtaamisia, joka oli näyttelyn keskeisin teema.

Teokset: Johnny Phaser // Kuvat: Nova Kaspia

Syyskuu

Syyskuussa loppuvuosi alkoi näyttää lupaavammalta, ja Loukossakin saatiin uutta virtaa tomintaan!

Palkkasimme kaksi uutta osa-aikaista työntekijää palkkatuen avulla. 65% työajalla aloittivat syyskuun puolivälissä ihkauuteen tehtävään palkattu viestintävastaava, ja kesällä toimineiden viikkovastaavien työnkuvaa korvaava päivittäistoiminnan vastaava. Lisäksi otimme joukkoomme kaksi työkokeilijaa.

Yleisötapahtumia kuitenkin vielä peruttiin ja siirrettiin kokoontumisrajoitusten vuoksi.

Työpajatoimintaa

Joku Ompeluseura kokoontui 16.9. jo toistamiseen ennakoiden paluuta normaaliin, säännölliseen työpajatoimintaan. Lämminhenkisessä käsityötapaamisessa neuvottiin ja ohjattiin toisia vertaisuuden periaatteella, ja moni sai pitkään roikkuneita korjaus- tai käsityöprojektejaan eteenpäin!

Vieraileva artisti, taiteilijanimeltään Acid King, järjesti Loukolla kaksi loppuunvarattua bassosyntetisaattori-työpajaa. Osallistujat rakensivat itse itselleen elektronisen äänilähteen.

Juuri ja juuri syyskuun puolella ehti alkaa myös uusi säännöllinen työpaja, Loukon Kirjoituspiiri. Sanataideohjaajaksi opiskeleva Isa Komsi perusti työpajan, jotta luovaa kirjoittamista harrastavat tai siitä kiinnostuneet saisivat yhteistyöskentelystä uutta inspiraatiota.

Juhlimme terassikauden päättymistä pidennetyllä viikonlopulla syyskuun lopussa. Pitkään tauolla olleet pop-up -ruokatapahtumat palasivat Black Cat’s Wrapsin myötä! Kuun viimeisenä päivänä Loukon kesäksi rakentama parklet -terassi purettiin talkoovoimin.

Galleria

Ria Andrewsin kuratoima, kansainvälinen näyttely almost (unfinished zines) kokosi yhteen yhdeksän tekijän keskeneräisiä pienlehtiä luettavaan näyttelyyn.

KITKA Luna Inkeri & Minkki Nurmi

Lokakuu

Loukon lokakuun aloitti Gallerian näyttely KITKA. Taiteilijaduo Minkki Nurmi ja Luna Inkeri rakensivat Loukkoon installaation, joka käsitteli erilaisia luontoja ja ihmisen vuorovaikutusta ei-ihmiseliöihin. Pitkästä aikaa saatiin viettää näyttelyavajaisia!

Zineton-pienlehtihaasteeseen otettiin yhteislähtö zinetyöpajassa 1.10., ja Trans ry järjesti 2.10. Loukossa Minun Ääneni -taidetyöpajan transnuorille. 7.10. annoimme tilamme Rare-median käyttöön Transpower-haastattelusarjaa varten.

Tapahtumakausi pääsi muutenkin käyntiin pitkän tauon jälkeen: Loukossa pidettiin niin mielenterveysaktivistiryhmä Koalan Kokemusklubi kuin luovan tekemisen yhteisö Roso-tuotannon lauluntekijäleirin loppukonserttikin.

Myös pitkään odotettu, vaikeita asioita komedian kautta käsittelevä Gothic Ray of Sunshine aloitti näytöskautensa. Lue Dougie K Powellin englanninkielinen haastattelu täältä.

TRANS – dreams, notes -virtuaalinäyttely

Nova Pokkisen ohjaamaa transihmisille suunnattua yhteistaideteosta työstettiin kahdessa suljetussa työpajassa 19.10. ja 24.10. Työpajoissa toteutettiin teoksia edelleen täydentyvään TRANS – virtuaaligalleriaan. Kyseessä on trans- ja muunsukupuolisille tarkoitettu yhteisöllinen mediataideteos, joka rakentuu kuvallisin keinoin hahmotelluista unelmista ja utopioista. Näyttely on jatkuvassa muutoksen tilassa ja jatkaa kasvamista koko esilläoloaikansa. Teoksia otetaan vastaan sähköisesti 31.10.2022 saakka. Katso osallistumisohjeet täältä.

Kuvakaappaus TRANS -virtuaaligalleriasta

Zineton 2021

Kuun lopussa Zineton-pienlehtihaaste juhli loppugaalaansa Loukossa ja avasi samalla haasteeseen osallistuneiden lehdistä pop-up näyttelyn, joka jatkoi kiertuettaan Loukosta Turun Kirjakahvilaan ja Tampereen Romu & Randomiin.

Luna Inkeri & Minkki Nurmi – KITKA 28.9. – 23.10.2021

Kitka tutkii erilaisia luontoja ja ihmisen vuorovaikutusta ei-ihmiseliöiden kanssa tutkimalla luontosuhdetta sen eri näkökulmista. Keskeneräisyys, samaistuminen, irrallisuus, ulkopuolisuus, yhteyden löytäminen ja kadottaminen ovat läsnä. Teokset ovat yrityksiä tutkia olemassa- ja kanssaoloa ympäröivässä ekosysteemissä kuvan, kehollisuuden ja leikin avulla.”

Marraskuu

Marraskuussa ohjelmaa oli runsaasti: elävää musiikkia kuultiin hetki alkukuusta Moskovalta ja Draama-Helmiltä. Myös suomalaisen iskelmän melankoliaa etelä-amerikkalaisesta näkökulmasta vaalinut Sad Iskelmä Event täytti kaikki asiakaspaikat hetkessä.

Gothic Ray of Sunshine viimeisteli kautensa kahdella näytöksellä, Ilonpilaajat palautti pitkään kaivatun feministisen stand-upinsa Ilonpilausillan Loukon lavalle ja Tutkijaliitto järjesti post-humanistisen keskustelutilaisuuden Planetaarinen Xenofeminismi.

Työpajoja toteutettiin kaksi: Joku Ompeluseura ja Loukon Kirjoituspiiri. Kellari Konttori päivysti jälleen, ja Luonto-Liiton Susiryhmä järjesti tiloissamme uusien illan. Zinetonin pienlehtinäyttely, tai pikemminkin pop-up-kirjasto, vaihtui Autismisäätiön Vallilan Studion järjestämään Juhani Rusasen Värien Kiusaus -taidenäyttelyyn.

OppiJana

Marraskuu toi myös uutta väkeä alakulttuurikeskukseen – kaksi alaikäistä maahanmuuttajaopiskelijaa tutustui vapaaehtoistyöhön OppiJana-hankkeen kautta, ja kaksi muuta valmentavaa koulutusta käyvää maahanmuuttajaa suoritti kumpainenkin Loukolla neljän viikon koulutusjakson.

Juhani Rusanen – Värien Kiusaus 16.11.-19.12.2021

Teokset: Juhani Rusanen // Kuvat: Nova Kaspia

”Pitäis ottaa entistä enemmän kantaa, opettajan pitäis ottaa eniten huomioon se oppilas joka on hiljaa ja nurkassa huppu kasvoilla kuulokkeet korvissa. Otettais vaan enemmän huomioon. Puhutaan nuorison masennuksesta, miksei siihen puututa. Miksei poliitikotkin herää. Tai koko maailma.”

Juhani Rusanen

Joulukuu

Joulukuussa ehdittiin vielä järjestää hyvä määrä toimintaa, ennen kuin omikron-variantti muutti jälleen suunnitelmia. Tilanteen ja suositusten myötä, sekä Loukon kävijöiden että tekijöiden turvallisuuden ollessa jatkuvaa kysymysmerkkiä, päätimme laittaa Loukon joululomalle jo kuun puolivälissä.

Siitä huolimatta Loukon joulukuuhun mahtui Joku Ompeluseurassa puuhailua, Loukon Kirjoituspiirin viimeinen kokoontuminen sekä työpajan tuotannosta kootun Ei saa nostaa kynää paperista -zinen julkaisujuhla.

Loukolla toteutuivat myös lavarunoista tunnetuksi tulleen Tania Nathanin esikoisteoksen Daughter of Immigrants vuosipäiväjuhla ja open mic, meksikolaista ruokaa ja tunnelmaa tarjonnut Tlacoyos and Cocktails -tapahtuma sekä Loukon oma Aika Akustinen Klubi, jossa esiintyi folk-punk yhtye Slack Bird.

Kuvakaappaus Slack Birdin Instagramista. Julkaisun kuva: Dani Gargour

Joulumyyjäiset

Järjestimme jälleen perinteeksi muodostuneet DIY-joulumyyjäisemme ja keräsimme varoja myös valmistamalla vegaanisia joulukaloja. Myyjäisillä nähtiin pitkästä aikaa monia ihania tyyppejä!

Muutosten vuodenvaihde

Viimeistään vuodentaitteessa kävi selväksi, että tarkemmin lopettamistiedotteessamme eritellyistä syistä emme tule jatkamaan maaliskuun 2022 puolivälissä päättyvää määräaikaista vuokrasopimustamme. Alakulttuurikeskuksen toimintaa järjestettiin Castreninkadun tiloissa helmikuun 2022 loppuun.

Yhdistyksen toiminta ei kuitenkaan pääty! Jatkamme pidempiaikaisen rahoituksen hakemista turvallisempaan taiteeseen ja alakulttuuriin keskittyvälle tapahtumapaikalle tähänastisen työn pohjalta. Tulemme jatkossa keskittymään turvallisemman tilan ohjeistuksiin ja käytöntöihin vielä entistäkin syvemmin.

Kiitos tässä kohtaa, ja palataan pian asiaan! <3