Valokuvataiteen museo: Piktorialismi & Pysyvä jälki 22.4.2022

In English below

Loukon museokerhon kevät jatkuu Valokuvataiteen museolla Kaapelitehtaalla näyttelyiden Piktorialismi – valokuvataiteen synty sekä Pysyvä jälki – Helsinki Darkroom Festival parissa. Käynti on perjantaina 22.4. klo 16:30. Museokerhosta yleisesti voit lukea lisää täältä.
Vierailulle mahtuu rajallinen määrä osallistujia, joten ilmoittauduthan lähettämällä meiliä osoitteeseen loukko@kulttuuriloukko.fi tai laittamalla yksityisviestiä Loukon instagramiin. Kiitos!

Valokuvataiteen museon Kaapelitehtaan sijainti on osoitteessa Kaapeliaukio 3, G-rappu, 00180 Helsinki. Lähelle pääsee mm. ratikalla 8 tai noin 600 metrin kävelyllä Ruoholahden metroasemalta.

Samassa tilassa on esillä kaksi näyttelyä: 1900-luvun alun piktorialismi-valokuvasuuntausta esittelevässä näyttelyssä on kerrottu tyylisuuntauksesta ja koottu ajan suomalaisten valokuvaajien töitä sekä vanhaa valokuvauskalustoa. Piktorialistisen tyylisuuntauksen valokuvat tavoittelevat miltei maalauksellista, utuista tunnelmaa ja sommittelua ja ovat olleet esimerkkejä varhaisesta kuvankäsittelystä. Näyttelyn valokuvien aiheet liikkuvat ihmisten, luonnon sekä kaupunkien ja rakennusten parissa. Valokuvat antavatkin kiinnostavaa kurkistusta 1900-luvun alun elämään Suomessa, joskin porvarillisesta näkökulmasta.

Mustavalkoinen kuva Helsingin Esplanadista sadesäällä. Kuvassa kärryjä vetävät hevoset ja jalkakäytävällä kulkee henkilö sateenvarjon kera.
Walter Jakobson: Esplanaden i regn, 1904 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma

Toinen näyttely, ensimmäisen Helsinki Darkroom Festivalin päänäyttely, esittelee nykyvalokuvaajien analogisilla kuvankehitystekniikoilla toteutettuja töitä. Jotkin työt ovat selkeän esittäviä, jotkin abstrakteja, melkein tietokonegrafiikan tai maalauksen tapaisia. Jotkin työt ovat kameralla kuvattuja, jotkin hyödyntävät kuvien kehitykseen käytettävää kemiallista prosessia muulla tavalla. Helsinki Darkroom Festivalin on toteuttanut Suomen Pimiötaiteilijat ry, joka on perustettu vaalimaan pimiötyöskentelyyn ja analogiseen valokuvaamiseen liittyvää osaamista.

Kuva, jossa vaaleanpunaisella taustalla on vähän haaleampi ympyrä. Ympyrän halki menee röpöilevä viiva.
Galina Kurlat: 27. elokuuta II (hius, sylki), 2020

Näyttelytekstit ovat seinillä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi, ja näyttelytilasta löytyy samoilla kielillä vihkonen, jossa selitetään valokuvaukseen ja pimiötyöskentelyyn liittyviä sanoja auki.

Näyttelyiden sisältöhuomautukset

Pysyvä jälki -näyttelyssä on valokuvia hämähäkeistä sekä viitataan kuolemaan ja tulipaloon. Hämähäkkikuvat on sijoitettu kolmen seinän muodostamaan nurkkaukseen ja pystyy ohittamaan helposti.

Saavutettavuus

Museon etuovet ja niiden edessä oleva ramppi. Rampin vieressä on muutama polkupyörä. Kaiteessa on banderolli, jossa lukee "Museot avoinna!"

Museon etuoville johtaa sekä portaat että liuska, joista molemmat ovat ritilää. Liuskan kaltevuus on noin 9%. Oikeanpuoleiset etuovet ovat motorisoidut ja avautuvat nappia painamalla. Etuoven sekä tuulikaapin oven alla on noin 1cm korkuinen metallinen kynnys. Näyttelytila on samassa kerroksessa kuin sisäänkäynti ja aula. Aulasta näyttelytilaan johtavat ovet eivät ole motorisoidut ja niiden alla on noin 1cm korkuinen metallinen kynnys. Näyttelytilassa mahtuu liikkumaan apuvälineiden kanssa hyvin eikä itse tilassa ole kynnyksiä. Näyttelytila on hyvin valaistu.

Aulassa on muutama selkänojallinen, pehmeä penkki, joilla voi istua. Näyttelytilassa, sisäänkäynnin lähettyvillä on selkänojattomia penkkejä. Näyttelyyn voi aulasta ottaa mukaan kokoontaitettavia, kevyitä tuoleja.

Vaatesäilytys on aulassa. On sekä vartioimaton narikka että sen vieressä lukollisia lokeroita, jotka lukitaan omavalintaisella neljän numeron koodilla, joka täytyy muistaa. Vessojen vieressä on avaimella lukittavia lokeroita. Sekä narikka että lokerot ovat ilmaisia.

Wc-tilat ovat aulassa avaimella lukittavien lokeroiden lähettyvillä. Ovet ovat täysin merkitsemättömiä, mikä on hieman hämmentävää. Lähimpänä ikkunaa on tilava inva-wc, jossa on käsisuihku, roskis ja oletettavasti lastenhoitoon käytettävä pöytä. Pöntön vieressä on kummallakin puolella nostettavat käsituet. Kulkuväylä wc:lle on kuitenkin kapeahko. Lähempänä aulaa on kaksi pienempää wc-koppia, joissa on kummassakin roskis. Nauloja takin tai laukun ripustamiselle ei ole.

Valokuvataiteen museo on kehittänyt omat turvallisemman tilan periaatteensa, jotka ovat toistaiseksi nähtävillä vain netissä. Niihin voi tutustua täällä.

Tervetuloa mukaan museokerhoon!


In English

Loukko’s museum club’s spring continues with a new trip to The Finnish Museum of Photography at Kaapelitehdas and two exhibitions, Pictorialism – the Dawn of Photographic Art and Impression remains – Helsinki Darkroom Festival. The visit is on Friday, the 22nd of April, at 4:30PM. You can read more general information about the museum club here.
The museum allows only a group of a certain size, so please sign up by sending an email to loukko@kulttuuriloukko.fi  or by sending a direct message to Loukko’s instagram. Thank you!

The Finnish Museum of Photography is at the address Kaapeliaukio 3, staircase G, 00180 Helsinki. The tram number 8 stops close to the museum, and there’s also a walk of about 600 metres from the Ruoholahti metro station.

There are two exhibitions in the same space: an exhibition about the early 20th century photographic movement of pictorialism showcases the works of Finnish photographers of the time as well as old photography equipment. The photos of the pictorialist aesthetic aim for an almost painting-like, hazy atmosphere and composition, and are examples of early photomanipulation. The subjects of the exhibition’s photos range from people, nature, and cities and buildings. The photos give an interesting peek into early 20th century life in Finland, albeit from a rather bourgeoisie point of view.

Mustavalkoinen kuva Helsingin Esplanadista sadesäällä. Kuvassa kärryjä vetävät hevoset ja jalkakäytävällä kulkee henkilö sateenvarjon kera.
Walter Jakobson: Esplanaden i regn, 1904 / Collection of the Finnish Museum of Photography

The other exhibition, the main exhibition of the first Helsinki Darkroom Festival, showcases the works of contemporary photographers who use analog methods of developing photos. Some of the works are more clear in what they depict, some are abstract, almost like computer graphics or paintings. Some are taken with a camera, some just use the chemical techniques of photo development in other ways. The Helsinki Darkroom Festival is organised by The Finnish Darkroom Association, which was formed to treasure the skill of darkroom work and analog photography.

Kuva, jossa vaaleanpunaisella taustalla on vähän haaleampi ympyrä. Ympyrän halki menee röpöilevä viiva.
Galina Kurlat: 27th of August II (hair, saliva), 2020

The exhibition text on the walls are in Finnish, Swedish, and English. There’s also a booklet explaining terms related to photography and darkroom work in the exhibition space.

The exhibitions’ content notes

The Impression Remains exhibition has photos of spiders and contains references to death and a house fire. The spider photos are displayed in a three-wall nook which can be passed easily.

Accessibility

Museon etuovet ja niiden edessä oleva ramppi. Rampin vieressä on muutama polkupyörä. Kaiteessa on banderolli, jossa lukee "Museot avoinna!"

There are steps and a ramp, both made out of grate, leading up to the museum’s front door. The ramp’s slope value is about 9%. The right side front doors are motorised and open by pressing a button. There’s a metallic threshold of about 1cm under both the front door and vestibule door. The exhibition space is on the same floor as the entrance and lobby. The doors from the lobby to the exhibition space are not motorised and have a metallic threshold of about 1cm beneath them. There’s space to move around well with mobility aids in the exhibition space, and the space itself has no thresholds. The space is well lit.

There are a few soft seats with back rests in the lobby. There are seats with no back rest inside the exhibition space, near the door. You can also take a foldable, light chair into the exhibition with you from the lobby.

The lobby has places to leave your belongings. There’s an unguarded coat rack and lockers that can be locked with a 4-number code you must keep in mind yourself. Next to the toilets there are lockers that use a key. The coat rack and lockers are both free of charge.

The toilets are in the lobby near the lockers that use keys. The doors are entirely unmarked, which is a bit strange. Closest to the window there’s a spacious wheelchair accessible toilet with a bidet shower, bin, and a table presumably meant for childcare. There are liftable armrests on both sides of the toilet seat. However, the passage to the toilet is a bit narrow. Closer to the lobby are two smaller stalls, both with a bin. There are no pegs for hanging up a coat or bag.

The Finnish Museum of Photography has developed its own safer space principles, which for the time being are only available online. You can read them here.

Welcome along to the museum club!