Valokuvataiteen museo: Zanele Muholi – ZAZISE 2.5.2022

In English below

Loukon museokerho jatkaa valokuvien parissa – Valokuvataiteen museon toisella toimipisteellä, K1 Kämp galleriassa, on esillä eteläafrikkalaisen Zanele Muholin näyttely ZAZISE. Käynti on maanantaina 2.5. klo 16:00, ja sen alkuun kuuluu museon työntekijän alustus näyttelyyn. Museokerhosta yleisesti voit lukea lisää täältä.
Vierailulle mahtuu rajallinen määrä osallistujia, joten ilmoittauduthan lähettämällä meiliä osoitteeseen loukko@kulttuuriloukko.fi tai laittamalla yksityisviestiä Loukon instagramiin. Kiitos!

Valokuvataiteen museon K1-tilan sijainti on Mikonkadun päässä lähellä Esplanadia, osoitteessa Mikonkatu 1, 00100 Helsinki. Lähelle pääsee mm. ratikoilla 2, 4 ja 7, tai noin 800 metrin kävelyllä Helsingin päärautatieasemalta.

Näyttely koostuu Muholin omakuvista, joissa hän tutkii sukupuolen, seksuaalisuuden ja mustuuden teemoja. 1800- ja 1900-lukujen Afrikan mantereen kolonialismiin ja paikallisten eksotisoivaan kuvaamiseen viittaavat omakuvat palauttavat puuttunutta valtaa kuvan kohteelle, ja erilaisia tapoja ilmentää sukupuolta ja lesboutta tutkitaan Miss (Black) Lesbian -kuvasarjassa. Näyttelyyn liittyen on myös kuultavilla noin 33 minuutin Kuva ois kiva – Ruskeat Tytöt Takeover -podcast, jossa taiteen ja kulttuurin parissa toimivat Fiona ‘Elone, Sophia Wekesa sekä Caroline Suinner keskustelevat Muholin teoksista, työstä ja niistä heräävistä ajatuksista ruskeiden suomalaisten näkökulmasta.

Taiteilija Zanele Muholi istuu jakkaralla tummaa, varastomaista taustaa vasten. Hänellä on päässään tiara, yllään punainen puuhka ja jalassaan hopeiset korkokengät. Hän katsoo kameran ohi neutraali ilme kasvoillaan.
Miss Lesbian II, sarjasta Miss (Black) Lesbian, 2009

Näyttelytekstit ovat seinillä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi, ja näyttelytilan yhdessä huoneessa on seinällä sateenkaarevuuteen ja rodullistamiseen liittyvää sanastoa samoilla kielillä. Sanastoon voi tutustua myös museon nettisivuilla, jossa sanasto on hieman laajempi kuin näyttelyssä.

Näyttelyn sisältöhuomautukset

Näyttelyn teosten ulkomuoto keskittyy taitelijan omakuviin, mutta teemat voivat olla rankkoja aiheita. Näyttelyssä viitataan viharikoksiin, trans- ja homofobiaan, antimustaan rasismiin ja eksotisointiin, massamurhaan ja poliisiväkivaltaan, rakenteelliseen rasismiin, seksuaaliväkivaltaan, luokkaeroihin ja työn hyväksikäyttöön.

Saavutettavuus

Rakennuksen Mikonkadun puoleinen sisäänkäynti on helpoin tie museoon, joka sijaitsee katutasosta yhden kerroksen alaspäin. Mikonkadun ovet ovat automaattisesti aukeavat ja niiden alla on noin 1cm korkuinen metallikynnys. Sisääntullessa ovien vasemmalla puolella on tilava hissi, jolla museokerrokseen pääsee. Hissin ovet ovat yksisuuntaiset, joten pyörätuolilla liikkuessa voi joutua peruuttamaan hissistä sisään tai ulos. Alakertaan vievät myös liukuportaat. Näyttelytilassa ei ole kynnyksiä ja siellä mahtuu liikkumaan apuvälineillä. Tila on himmeästi valaistu. Näyttelystä ulos vievä ovi johtaa museokauppaan, jonka näytepöytien välillä ei ole yhtä paljon tilaa liikkua.

Aulassa on tuoleja kahvilapöytien ääressä sekä muutama tuoli seinän vierellä. Tavarasäilytyksen luona on myös selkänojaton penkki. Näyttelytilassa on kevyitä, kokoontaitettavia tuoleja, joita voi kantaa mukanaan. Näyttelyn loppupuolella on pehmeä, selkänojallinen penkki.

Vaatesäilytys on aulan nurkassa hissin vieressä. On sekä vartioimaton narikka että lukollisia lokeroita, jotka lukitaan omavalintaisella neljän numeron koodilla, joka täytyy muistaa. Sekä narikka että lokerot ovat ilmaisia.

Wc-tilat ovat aulassa lipputiskin vasemmalla puolella. Yksi epäautomaattinen, työnnettävä ovi johtaa jaettuun wc-tilaan, jossa on 6 koppia. Viisi kuudesta kopista on täysin samanlaisia, mutta kolme on merkitty unisex-merkillä ja kaksi naismerkillä. Kaikissa viidessä kopissa on pöntön lisäksi roskis, kolme naulaa takin tai laukun ripustamista varten sekä pieni lavuaari ja käsisuihku.
Kuudes koppi on tilava inva-wc, johon mahtuu liikkuma-apuvälineiden ja avustajan kanssa. Wc:ssä on pöntön kummallakin puolella nostettavat käsituet, lastenhoitopöytä, pieni potta ja neljä naulaa tavaroiden ripustamista varten. Oven sisäpuolella on käsitanko.
Jaetun wc-tilan lavuaarit ovat melko matalia, ja vesi tuli automaattisesti melko vahvalla voimalla, joten räiskymisvaara on.

Valokuvataiteen museo on kehittänyt omat turvallisemman tilan periaatteensa, jotka ovat toistaiseksi nähtävillä vain netissä. Niihin voi tutustua täällä.

Tervetuloa mukaan museokerhoon!


In English

Loukko’s museum club’s next trip continues the theme of photography with Zanele Muholi’s exhibition ZAZISE at the K1 Kämp gallery location of The Finnish Museum of Photography. The visit is on Monday, 2nd of May at 4PM, and it includes an introduction to the exhibition by a member of the museum staff. You can read more general information about the museum club here.
The museum allows only a group of a certain size, so please sign up by sending an email to loukko@kulttuuriloukko.fi  or by sending a direct message to Loukko’s instagram. Thank you!

The K1 location of The Finnish Museum of Photography is at the end of Mikonkatu near Esplanadi, at the address Mikonkatu 1, 00100 Helsinki. The trams 2, 4, and 7 stop nearby and the walk from the Helsinki central railway station is about 800 metres.

The exhibition consists of Muholi’s self portraits that examine themes of gender, sexuality, and Blackness. Self portraits referencing 19th and 20th century colonialism in Africa and the exotification of locals return some missing agency to the subject of the photo, and the Miss (Black) Lesbian series explores different ways to express gender and lesbian identity. In conjunction with the exhibition, there’s also a 33 minute podcast in Finnish, Kuva ois kiva – Ruskeat Tytöt Takeover, where Fione ’Elone, Sophia Wekesa, and Caroline Suinner, who work in the fields of art and culture, talk about Muholi’s art, work, and the thoughts they awake in Brown Finns.

Taiteilija Zanele Muholi istuu jakkaralla tummaa, varastomaista taustaa vasten. Hänellä on päässään tiara, yllään punainen puuhka ja jalassaan hopeiset korkokengät. Hän katsoo kameran ohi neutraali ilme kasvoillaan.
Miss Lesbian II, from the series Miss (Black) Lesbian, 2009

Näyttelytekstit ovat seinillä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi, ja näyttelytilan yhdessä huoneessa on seinällä sateenkaarevuuteen ja rodullistamiseen liittyvää sanastoa samoilla kielillä. Sanastoon voi tutustua myös museon nettisivuilla, jossa sanasto on hieman laajempi kuin näyttelyssä.

The exhibition text on the walls are in Finnish, Swedish, and English, and one room has a wall-size glossary of terms related to LGBTQ+ issues and racialisation in those same languages. The glossary can also be read on the museum’s website, where it’s slightly broader than at the exhibition.

The exhibition’s content notes

The pieces in the exhibition are primarily non-graphic self portraits of the artist, but the themes can be intense. There are references to hate crimes, trans- and homophobia, antiBlack racism and exotification, mass murder and police brutality, systemic racism, sexual violence, class differences, and the exploitation of labour.

Accessibility

The building’s entrance on Mikonkatu is the easiest way to the museum, which is one floor below ground level. The Mikonkatu doors are automatic and have a metallic threshold of about 1cm under them. On the left side after entering, there’s a roomy elevator which goes to the museum floor. The elevator only has one set of doors, so wheelchair users may have to reverse in or out of the elevator. There’s also an escalator going downstairs. There are no thresholds in the exhibition space and it has space for moving around with mobility aids. The space is dimly lit. The door out of the exhibition leads to the museum’s shop, where there isn’t as much room to move between the tables.

The lobby has chairs around café tables and some chairs next to a wall. There’s also a bench with no backrest at the coat racks and lockers. The exhibition has light, foldable chairs that can be carried with in the exhibition. Towards the end of the exhibition there’s a soft bench with a backrest.

The coat racks are in a corner of the lobby, next to the elevator. There’s an unguarded coat rack as well as lockers that can be locked with a 4-number code you must keep in mind yourself. The coat rack and lockers are both free of charge.

The toilets are in the lobby on the left side of the ticket counter. One unmotorised, pushable door leads to a shared bathroom with 6 stalls. Five out of six stalls are entirely alike, but three have been marked with a unisex symbol and two with a symbol of a woman. All five stalls have a bin, three pegs for hanging a coat or bag, a small sink and a bidet shower.
The sixth stall is a roomy wheelchair accessible toilet that has space for mobility aids and an assistant. There are liftable armrests on both sides of the toilet seat, a childcare table, a small potty, and four pegs for hanging one’s belongings. There is a bar on the inside of the door.
The sinks in the shared bathroom space are quite shallow and the water from the taps comes out automatically with significant pressure, so there is the risk of being splashed.

The Finnish Museum of Photography has developed its own safer space principles, which for the time being are only available online. You can read them here.

Welcome along to the museum club!