Väriloistoa ja elämisen vimmaa riehakkaassa keväässä

Lavarunous on viime vuosina nostanut päätään Suomessa. Yksi lavarunoskenen aktiivisimmista tekijöistä on Elsa Tölli, vastikään oman esikoisteoksensa julkaissut lavarunoilija. Tölli on nähty kirjavissa esiintymisasuissaan lavoilla ympäri Suomea, aina Flow’sta Kajaanin Runoviikoille. Hänet tunnetaan karismaattisesta esiintymisestään ja voimakkaista teksteistään. 

Elsa Töllin esikoisteos Fun Primavera on tarinoita, alkuja ja loppuja pursuava kirja, joka vie lukijan lumoavaan seikkailuun lavalta toiselle ja selviytymisestä iloon. Fun tarkoittaa englanniksi hauskaa ja primavera taas italiaksi kevättä. “Sanayhdistelmä kuulosti hyvältä ja sopi teokselle. Fun kuvastaa minulle jotain glamourin ja roskan välillä häilyvää, iloa, ja Primavera taas uutta, orastavaa alkua. Päätin nimen jo ennen koronakriisiä, mutta nyt sekin näyttäytyy entistä lataantuneemmin”, Tölli kertoo.

Tölli on tehnyt esikoisteoksensa alusta loppuun itse, koonnut omassa kodissaan kuin leikekirjan tai zinen: “Askartelin ensin paperille aukeamat, liimasin keikoilla rypistyneet tekstit niihin. Sitten koristelin ja kuvitin sen. Skannasin työn Oodi-kirjastossa ja painatin Bofori-nimisessä paikassa.”

Omakustanteiden tekeminen ei ole tavatonta runoilijoiden keskuudessa, sillä esikoisrunoilijana kustannussopimuksen saaminen isoista kustantamoista on harvinaista. Silti kirjallisuusmaailmassa elää sitkeänä ajatus, että kirja on oikea ja arvokas vain maineikkaan kustantamon kautta painettuna. Tölli ei antanut luuloille valtaa, vaan halusi tehdä kaiken omilla säännöillään: “Pienestä asti meidät opetetaan käyttäytymään tietyn kaavan mukaan. Halusin antaa itselleni vapauden ja arvostuksen – sen mitä odotin aina ulkopuolelta – tehdä mitä huvittaa. En halunnut odotella ja olla järjestelmälle kuuliainen, vaan opetella itse tekemään. Ja itse tekeminen on ihanaa!”

Tölli kertoo nauttivansa ajatuksesta, että Fun Primavera on kirjan lisäksi myös performanssi. ”Kustannussopimuksen allekirjoitus itseni kanssa, esiintymiset omasta huoneesta ja päällekäyvän intensiiviset postipaketit lukijoille haastavat käsitystä ’kirjasta’.”

Hän poikkeaa etiketistä myös sähköpostihaastattelussa; Tölli kirjoittaa vastauksena näytösluonteisesti vaaleanpunaisella kursiivilla.

Adrenaliinia lavalla ja takahuoneessa

Fun Primavera sisältää alussakin mainittuja keikoilla rypistyneitä settilistoja, Töllin itsensä piirtämiä kuvia, luonnoksia ja huomioita. Runoilija itse kutsuukin teostaan lavakirjaksi.

“Esitys on aina luonteeltaan jotain riskaabelia ja vaarallista eikä elävältä leikeltyä ja perfektionistisesti hiottua. Fun Primavera on kuitenkin lähtöisin ennen kaikkea esityksistä, keikoistani, joten tahdoin että kirjakin huokuu tätä elävyyttä. Halusin, että se uhkuu lavalla olemisen adrenaliinia sekä ristiriitaa, jossa esitys on aina samaan aikaan impulsiivinen, keskeneräinen sekä hetkellisyydessään täydellinen.”

Fun Primaveran viimeisillä sivuilla on pitkä, vuodesta 2014 alkava lista Töllin esiintymisistä (niistä, jotka hän muistaa), joihin kuuluu niin entisen lukion lava kuin Ruisrock. “Esiintymisen moniaistillisuus, adrenaliini sekä kielellä ja kehollisuudella leikittely tarjoavat loputtomasti mahdollisuuksia jotka kutsuvat minua”, Tölli kuvailee. “Esiintymissä hienoa on se, että jokin tylsä lause kuten vaikka ’sydämeni on särkynyt’ voi olla maailman vahvin ja vaikuttavin lause, kun esiintyjä laulaa tai lausuu sen täydestä sielustaan. Livenä sen kyllä huomaa ja tuntee jos se on esiintyjän totuus. Pelkällä paperilla tunteen välittäminen on monimutkaisempaa.”

Esiintyminen ja yhteisöllisyys ovat erottamaton osa lavarunokulttuuria. Suosituissa open mic -illoissa halukkaat pääsevät lavalle esittämään tekstejään. Töllinkin keikkalistalla mainitaan useita open mic -tapahtumia. Hän on myös itse tuottanut Sörkan Ruusu -baarissa järjestettävää Ruusu poetry jam -tapahtumaa vuosina 2017-2019 ja on myös yksi Lavarunoakatemian perustajista. Lavarunoakatemia on  lavarunouteen keskittyvän Helsinki Poetry Connectionin oma koulu, jossa toimii lavarunouden maisteriohjelma.

“On supertärkeää, että ympärillä on kannustavia henkilöitä. He kannustavat minua tekemään. Se suojelee näivettymiseltä! Muut innostavat, luovat turvaa ja virittävät ajattelemaan, tuntemaan ja seikkailemaan. Kannattaa aina kysyä neuvoa ja apua, sen olen oppinut. Zinen teossakin lukuiset henkilöt auttoivat; missä kannattaa painaa teos, miten taittaa, skannata ja niin edelleen, mistä en itse tiennyt mitään.”

Tölli kertoo kirjasta saamansa palautteen olleen uteliasta, rakastunutta, järkyttynyttä, inspiroitunutta ja ihmettelevää. Omaehtoisuus näkyy paitsi kiitollisuutena kauniista sanoista myös niistä itsensä irrottamisena. “Yritän olla keskittymättä liikaa palautteeseen, koska se saa minut helposti miettimään liikaa ja perustelemaan olemassaoloani niin, etten lopulta enää uskalla tehdä mitään.”

Olennainen osa niin Töllin kirjaa kuin esiintymistä on omintakeinen väriloisto, niin visuaalisesti kuin kielellisesti. Hän ammentaa asennetta ja estetiikkaa riot grrrl -liikkeestä ja punk-kulttuurista. Hän alleviivaa rakastavansa esiintymistä ja luettelee esikuvikseen räväköitä esiintyjiä ja taiteilijoita – “Grace Jonesin tyyli, Silvana Imam, Martha P. Johnsonin karisma ja rohkeus, Marina Abramovicin vaarallinen läsnäolo… Riot Grrrl on mun kaanon! Halusin ikuistaa keikkamatkojen tumun, joten esimerkiksi ylipursuavat punk- ja drag-takahuoneet puhuttelevat aina kotoisuudessaan.”

Feminismi ja runous paljastavat sorron

“Luulen, että tarvitsen vain turvallisen paikan jossa työskennellä – ja aikaa. Nyt priorisoin mielenterveyteni kaiken edelle, joten elämisen rytmiini kuuluu lähinnä unta, ravintoa ja rakkautta. Sitten kirjoittaminen onnistuu”, Tölli avaa kirjoittamisrutiinejaan. Hän ei kuitenkaan koe mahtuvansa muottiin, joka kirjailijasta ensimmäisenä tulee mieleen – eikä edes halua mahtua. “En skidinä haaveillut koskaan ’kirjailijuudesta’. En löytänyt lempikirjoja, jotka olisivat tuntuneet niin vahvasti kuin jotkut muut taideteokset. Usein on tuntunut, etten osaa kirjoittaa kuten kuuluu, tarpeeksi pitkäjänteisesti, tarpeeksi huolellisesti, ammattimaisesti. On pitkiä vaiheita, kun en kirjoita mitään. Sitten joskus on päiviä kun kirjoitan öitä myöten.”

Elsa Tölli ja laatikollinen riehakasta kevättä.

Tölliä viehättävät rohkeat ja riehakkaat oman polkunsa kulkijat: “Jokainen kesytön, joka tekee omaa juttuansa ja rakastaa sitä. Jokainen, joka uskaltaa nostaa epäkohtia esiin. Luin juuri Nuoresta Voimasta romanialaisen Medeea Iancun runoja ja haastattelun, se todella pysäytti. Lisäksi minua inspiroivat Nadežda Tolokonnikovan herkkä suorasukaisuus ja iloinen huumori, Saima Harmajan aidot päiväkirjat, Liv Strömqvistin tulisuus ja Phoebe Walter-Bridgen kyky luoda kohtauksia. Sekä Aura Nurmi!”

Tölli kertoo feminismin olevan tärkeä lähtökohta kaikelle tekemiselleen: “Feminismi on opettanut minulle normien ja rakenteiden tunnistamista, kyseenalaistamista ja murtamista. Samaa tahdon tutkia ja harjoitella taiteessani – rajojen rikkomista, vapautta, itsemääräämisoikeutta. Haluan kannustaa itseäni ja kuulijoita lempeyteen, uskallukseen ja itse tekemiseen.”

Fun Primaverankin kantava voima on ystävyys ja yhteisöllisyys sorron keskellä. Osa suurempaa kuvaa sorrosta on myös Töllin kaltaisten runoilijoiden teosten asettaminen nuoren naisrunoilijan ahtaaseen lokeroon. Usein marginalisoitujen runoilijoiden, jotka eivät tunne runouden traditiota tai halua mukautua siihen, on vaikeaa saada ääntään kuuluviin. Lavarunous ja spoken word ovat perinteisesti olleet juuri näiden marginaalista ponnistavien tekijöiden genrejä, sillä runoja voi esittää ääneen missä tahansa. “Kun minuun viitataan nuorena naisrunoilijana, ajattelen, että kommentoijalla jää kaikki  mielenkiintoisin huomaamatta. Sukupuoli on minulle leikkiä, tutkimuskohde ja inspiraatiota, mutta ei mitään mikä määrittelisi tekemääni työtä tai taidetta”, Tölli linjaa.

Mikin antaminen eteenpäin ja raikuvat aplodit ovat osa lavarunotapahtumien innostavaa ilmapiiriä. Turvallisen tilan luominen on tapahtumissa kaikkien vastuulla, eikä se latista tunnelmaa – päinvastoin.

Itse muovattu tulevaisuus

Tulevaisuuteen katsoessa Tölli kertoo, että hänellä on loputtomasti haaveita. Fun Primavera on askel syvemmälle kirjallisuuden ja esiintymisen maailmaan, jossa Töllillä on oma itse raivattu ja koristeltu paikka ja jonne hän toivoo myös uusien tekijöiden löytävän.

“Toivon, että saan toteuttaa mielenkiintoisia esityksiä ja yhteistöitä, osallistua taas riehakkaille runokiertueille sekä ohjata vielä Lavarunoakatemiassa. Tahdon kehittyä kurssien vetäjänä ja kirjoittajana. Haaveilen, että saan tehdä pitkän taideuran ja eläkkeelläkin vielä työskentelisin valoisassa ateljeessa ja saisin laittautua paljetteihin keikoilleni kellareihin, klubeille ja teattereihin joka puolella maailmaa. Tahdon oppia lisää ja olla muutosvoima sekä omassa elämässäni että yhteiskunnassa!”, Tölli suunnittelee.

“Toivon, että teokseni herättää lukijassa tekemisen vimmaa ja elämisen vimmaa, diy-henkeä. Halusin että ihmiset tuntevat vaaran ja adrenaliinin suonissaan ja uskaltautuvat tutkimaan omaa totuuttaan ja ympäristöään uteliaina.”

 

Elsa Töllin Fun Privameraa (25 €) myynnissä Loukko Shopissa, kauppa avoinna Loukon aukioloaikojen mukaan.
Otsikkokuva: Joona Möttö